Stap 2: Leer de normen, waarden en gedragscodes van de ander kennen.
- Gepubliceerd in Sociologie
- Lees 1225 keer
Iedereen wordt bij zijn interpretatie van gebeurtenissen onbewust sterk beïnvloed door de eigen cultuur. Om te bepalen wat het gezichtspunt van de ander is:
- Moeten meningen over het gedrag van de ander gescheiden worden van feiten.
- Moet onderzocht worden wat het ‘vreemde’ gedrag van de ander betekent. Om te bepalen wat het gezichtspunt van de ander is, is een objectieve houding nodig, moet onbekend gedrag vastgesteld worden en moet daarover informatie opgezocht worden.
- Een objectieve houding betekent niet beïnvloed worden door het eigen gevoel of de eigen voorkeur. Dit vereist het achterwege laten van alle waardeoordelen. Ook kan het helpen om bij de beschrijving aan te geven welke gevoelens de situatie bij jou oproept. Er zijn dus twee manieren om iets objectief te beschrijven:
o Een situatie zonder oordelen.
VOORBEELD Er was aangekondigd dat de vergadering om 10u zou beginnen, maar ze begon pas om half 11.
Bron: Pinto, 2007, p. 74
o Persoonlijke indrukken die de situatie heeft achtergelaten.
VOORBEELD
Ik raakte geïrriteerd omdat de vergadering een half uur later begon dan was aangekondigd. Ik begreep niet wat het verband was tussen de doelstellingen die de voorzitter overliep tijdens zijn toespraak en het verdere verloop van de vergadering. Ik begreep ook niet hoe besluiten werden genomen. Ik vond dat de vergadering een chaos was en ik ben daarom weggegaan. Bron: Pinto, 2007, p. 74
- Onbekend gedrag vaststellen is nodig omdat het dan mogelijk is duidelijk aan te geven welke informatie nodig is om de situatie beter te kunnen begrijpen. Daarvoor moet je normen, waarden en gedragsregels van anderen leren kennen.
VOORBEELD
Ine heeft in haar zoektocht naar gedrag dat ze niet begreep de volgende problemen opgeschreven:
- De vergadering begon een half uur te laat. Gebeurde dit alleen deze keer of beginnen alle vergaderingen in Latijns-Amerika te laat?
- Wordt er tijdens de vergaderingen altijd van de hak op de tak gesprongen zonder dat onderwerpen zijn afgerond? Zijn de onderwerpen misschien wel afgerond maar zonder dat ik het merk? Hoe stellen anderen vast of een onderwerp is afgerond?
Bron: Pinto, 2007, p. 75
- Informatie verzamelen over onbekend gedrag. Zodra duidelijk is welke informatie nodig is, kan je op zoek gaan naar antwoorden. Veelal vind je het antwoord in je directe omgeving (vb. vragen stellen aan een collega, iemand bellen die ervaring heeft met de cultuur) of eventueel kan je via het internet of een boek op zoek gaan naar bijkomende informatie.
VOORBEELD
Ine kan op verschillende manieren antwoorden op haar vragen proberen krijgen. Het gemakkelijkst is het om in haar directe omgeving te zoeken en na de vergadering een van haar Zuid-Amerikaanse collega’s aan te spreken:
- Ik ben hier nieuw. Zou je me kunnen vertellen hoe laat een vergadering begint wanneer er een bepaald aanvangsuur is afgesproken? Hoe laat kan ik zelf het beste komen?
- Welke besluiten zijn er genomen tijdens de vergadering? Hoe weet je dat een besluit is genomen?
Ine kan ook twee of drie vergaderingen bijwonen om meer ervaring op te doen.
Op grond van waarneming en vergelijking kan ze enkele conclusies trekken over Zuid-Amerikaanse vergaderingen.
Bron: Pinto, 2007, p. 75
Een probleem bij het verzamelen van informatie over andere culturen is dat de gedragsregels steeds een beetje veranderen. Cultuur wordt tijdens de opvoeding mondeling van generatie op generatie doorgegeven. Cultuur is een evoluerend proces van interactie tussen mensen dat zich steeds aanpast aan nieuwe omstandigheden. Een ander probleem is dat niet alle normen en waarden even gemakkelijk onder woorden worden gebracht. Normen en waarden worden vaak onbewust beleefd en kan je vaak moeilijk uitleggen aan iemand anders. Sommige afwijkende opvattingen zijn misschien nooit echt te begrijpen, maar dat is tegelijk het boeiende aan interculturele contacten.
Als er voldoende informatie verzameld is, kunnen de verschillende culturen naast elkaar gelegd worden. Er zullen drie categorieën opvallen:
- Overeenkomsten
- Oppervlakkige verschillen, vb. kledij, voeding, folklore
- Diepliggende verschillen in normen en waarden
De overeenkomsten leveren zeker geen problemen op. De oppervlakkige verschillen zijn ook niet moeilijk te overbruggen. Het zijn de diepliggende verschillen die de belangrijkste problemen opleveren bij interculturele contacten, omdat het niet altijd mogelijk is andere normen en waarden te begrijpen en zeker niet om ze zonder meer over te nemen. Begrip van culturele factoren die in het gesprek meespelen, is soms al voldoende om acceptatie van elkaars gedrag en wensen te bekomen en een voor beide partijen positief contact tot stand te brengen. Het dubbel perspectief leidt er vaak toe dat je niet langer verbaasd of geïrriteerd bent door gedrag van de ander dat afwijkt van de eigen culturele bagage. De dubbel perspectiefmethode leidt er vaak toe dat beide partijen door een beetje aanpassing en begrip de verschillen weten te overbruggen.