Dramaturgie
- Gepubliceerd in Sociologie
- Reageer als eerste!
- Tact:
= inspanningen om gezichtsverlies te vermijden: ontwijken wat voor zichzelf of de ander pijnlijk of gênant is. bv. bepaalde onderwerpen vermijden of naar clichés overgaan
→ gelaatsuitdrukking, lichaamshoudingen, gebaren beheersen om interactieproces niet te verstoren
→ wederzijdse garantie van de gesprekspartners: ‘ik zal niet spreken over de dingen die onaangenaam zijn voor jou, als jij niet spreekt over de dingen die mijn zwakheden onder de aandacht brengen’
- Impression Management:
= zo goed mogelijk indruk maken op anderen, 2 manieren om uitdrukking te geven aan gevoelens, ideeën, …
1. verbale uitdrukkingsmethoden die men onder controle heeft
2. non-verbale middelen die veel verraden over de persoon, niet in controle
= lichaamshouding, blozen, …
=> men kan verbale uitdrukking toetsen aan non-verbale uitdrukking om waarachtigheid ervan te testen
=> als een theater waarin iedereen speler en toeschouwer is
→ men kan de sociale orde in stand houden als we de illusie koesteren dat we menen wat we zeggen, wat storend is, achterwege laten
→ dus spelen wij de hele tijd komedie, houden de illusie op, doen alsof = fundament van de sociale orde
Mechanismen die ons helpen bij de interactie:
- Beleefde Inattentie
= ieder individu laat met één blik blijken dat de aanwezigheid van anderen is opgemerkt, zonder gebaren maken die de ander als opdringerig aanschouwen
→ mensen geven elkaar hierdoor veel te kennen: vorm van tolerantie
=> zeer belangrijk, men ziet dit als de regel wordt overtreden
bv. aanstaren van anderen wordt als offensief gedrag gezien
- Focused interaction’ and ‘unfocused interaction’
→ Focused Interaction: gerichte interacties, individuen richten zich uitdrukkelijk tot elkaar, schenken directe aandacht aan wat anderen zeggen of doen
→ unfocused interaction: ongerichte interacties, wanneer mensen op een bepaalde plaats samen zijn en wederzijds bewust zijn van elkaars aanwezigheid, zonder tot een directe interactie over te gaan
- Voorplan en achterplan
→ Voorplan: plek waar sociale interacties min of meer geformaliseerd verlopen
→ Achterplan: waar deze optredens worden voorbereid
= plek waar mensen niets hoeven op te houden, verborgen sociaal leven
= plaats waar mensen zich minder moeten beheersen, zich niet formeel moeten gedragen, hun gevoelens vrije loop kunnen laten of zich voorbereiden op een nieuwe performance op voorplan
=> komt op alle niveaus en instituties voor
- Bracketing
→ sociale leven bestaat uit opeenvolging van ontmoetingen met anderen
→ ‘brackets’ markeren begin en einde van iedere episode van gerichte interactie
+ scheiden iedere ontmoeting v achtergrond v ongerichte interacties waartegen ze zich afscheidt