Menu

Wetenschappelijke kennis

Wetenschappelijke kennis geeft de aanleiding tot de onttovering van het wereldbeeld, om de simpele vaststelling dat de verklaring van de werkelijkheid soms door zeer eenvoudige wetten kan beschreven worden.
Men probeert het wereldbeeld te mechaniseren, met andere woorden probeert men de wetenschappelijke verklaring van het wereldbeeld zo eenvoudig mogelijk formuleren.


Wetenschappelijke kennis komt tot stand, met vallen en opstaan, op basis van wederzijdse kritiek op theorieën en op basis van feitelijke discussies.


Het belangrijkste kenmerk van wetenschappelijk onderzoek is dat ze fundamenteel kritisch is. Iedereen kan de wetenschappelijke kennis in vraag stellen en deze weerleggen. Progressie van de kennis op basis van falsificatie is iets positiefs omdat hierdoor oude zekerheden verdwijnen en plaats maken voor nieuwe, voorlopige zekerheden.
Habermas theorie van het communicatief handelen


Het verschaft een schema voor de analyse van de geldigheid van uitspraken van mensen.
De waarheid van feiten: deze uitspraken kunnen effect hebben op objectieve zaken
De juistheid van normen: hebben effect op sociale kwesties


De waarachtigheid van uitingen: hebben effect op subjectieve uitingen

Lees meer...

Ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid

Ervaringskennis is een indringende kennis bv: een kind die een kachel aanraakt en ondervindt wat warmte is. Het is absoluut waar voor de betrokkenen: de gevoelde sensaties, emoties, gevoelens zijn onloochenbaar. Het weten wat eruit volgt is enkel en alleen juist voor de betrokkene. Deze ervaringen zijn niet overdraagbaar of veralgemeenbaar naar anderen.


De mens leert bij via het proces van trial and error.

Lees meer...

Kennis op basis van geloof of opvatting

De essentie van geloven is dat kennis wordt aangenomen van iemand die men een autoriteit toekent, bv: Kinderen/ouders, gelovigen/priesters, ...
Geloven betekent iets aannemen, zonder het zelf te onderzoeken, te weten of begrijpen en is dus in essentie weinig kritisch. Men vertrouwt de persoon die de kennis overdraagt.
Bij geloofskennis is men afhankelijk van de autoriteit die de kennis verschaft. De mogelijkheid tot zelftoetsten bij geloofskennis ontbreekt, daarom schuilt er een gevaar in dogmatisch denken.
Een dogma is een formulering van een geloofswaarheid die bindend is en dus is een dogmatische geesteshouding een houding waarbij mensen een aantal opvattingen als onwrikbare waarheid hanteren en die daarom nooit aan controle onderwerpt.
Gesloten maatschappijen zijn maatschappijen waarin geloofskennis dominant is, omdat de toegang tot kennis afgesloten is en alleen bereikbaar is voor een bevoordeelde groep.

Lees meer...

Gebruik van dreigementen om conflicten op te lossen

Onderzoek Deutsch & Krass

  • Spel met concurrentie in transportbedrijf, conflict
  • Beloning voor levering, kost per tijdseenheid
  • Leidt meestal tot oplossing van conflict
  • Variaties:
  • Blokkade mogelijk door één speler: conflict vergroot en vergelding (kostelijk), dus daling productiviteit van beiden
  • Beiden blokkades: nog scherpere vergelding en escalatie van conflict
  • Communicatie?
  • Geen positieve invloed wanneer vrijwillige communicatie mogelijk was; vooral bedreiging
  • Iets minder slecht presteren bij verplichte communicatie
  • Enkel verbetering bij doel vertrouwen winnen
  • Onderhandeling:
  • Vorm van conflict waarbij er expliciete communicatie is over mogelijke toegiften van de verschillende partijen
  • Vaak zo dat partijen niet van elkaar begrijpen wat belangrijk voor ze is
  • Slechte beslissing dus voor de hand liggend: beslissing waarbij partijen gezamenlijk toegiften doen op niet-geprefereerde zaken
  • In tegenstelling tot “integratieve oplossing”
  • Merk op: zij die niet betrokken zijn, maar observeren, schatten vaak beter in! (opwinding bij zij die wel betrokken zijn?)

Lees meer...

Sociale dilemma’s tussen personen

  • Conflict tussen personen bestudeerd via sociale dilemma’s: keuze maken in functie van eigen belang of gezamenlijk belang
  • Competitief vs. coöperatief
  • Sociaal dilemma = een conflict waarin de gunstige actie voor een individu schadelijk is voor iedereen als die actie door de meeste mensen wordt gekozen
  • Meest gekende: prisonner’s dilemma

Samenwerking bevorderen

  • Vriend als tegenspeler
  • Culturele verschillen
  • Strategie om bereidheid samenwerking uit te drukken: volgen van de keuze van tegenspeler uit de vorige proefbeurt
  • Wanneer het om groepen gaat: een individu afvaardigen
    • Groepsnorm wordt als immobiel beschouwd. Dit kan het probleem verschuiven naar het moment waarbij het individu het resultaat zal terugkoppelen naar de achterban

Andere soorten dilemma’s

  • Gemeenschappelijke pot zoals belastingen en vrijwillige bijdrage
  • Gemeenschappelijk bezit zoals subsidies of allerlei diensten

Lees meer...

Conflicten en samenwerking

Een conflict bestaat op verschillende manieren:

  • Tussen twee personen
  • Tussen twee personen die een groep vertegenwoordigen
  • Tussen twee groepen (mensen gaan een conflict aan met een andere afgevaardigde groep)
  • Tussen twee massa’s, maar meestal is dat conflict te herleiden naar de vorige variant
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen