Mobiele webshop: One-step vs multi-step
- Gepubliceerd in E-commerce
- Lees 3774 keer
Net zoals in een fysieke winkel, zoeken online shoppers de kortste weg naar de kassa. Hoe sneller de bezoeker zijn weg kan vinden en kan afrekenen, hoe groter de kans is dat die tot een aankoop overgaat.
Naast een duidelijke structuur en makkelijke navigatie, speelt het checkout proces bij de overgang tot aankoop een cruciale rol. Maar wanneer is de ‘one step checkout’, waarbij men alle gegevens op één pagina invult dé oplossing – en wanneer is de ‘multi-step checkout’ waar meerdere stappen zijn vereist, dé betere oplossing?
De one-step checkout
De one-step checkout werd aanvankelijk vaak door webwinkels ingezet om het fenomeen van de ‘abandoned shopping cart’ – klanten die tijdens de checkout de website verlieten tegen te gaan. Door het afrekenproces te vergemakkelijken zouden minder klanten het halverwege opgeven en zou de hoeveelheid verkopen van de webwinkel dus stijgen, was het idee. De voordelen die een one-step checkout op dit gebied geeft, zijn:
1. Snelheid: Omdat de klant maar één pagina hoeft te laden en op deze pagina meteen alle benodigde informatie in kan vullen, is de kans kleiner dat het geduld van de klant opraakt of dat de klant afgeleid raakt halverwege de aankoop.
2. Navigatie: Omdat alle informatie op één pagina verzameld is, hoeft de klant niet steeds heen en weer te klikken tussen meerdere pagina’s om de juiste informatie te vinden. Het afrekenen wordt voor de klant dan gemakkelijker en aantrekkelijker.
3. Interactiviteit: Als het hele checkoutproces verzameld is op één pagina, wordt het een stuk gemakkelijker om deze pagina interactief te maken. Zo kan de pagina bijvoorbeeld informatie aanvullen voor de klant, of reageren op wat de klant invult. Voor de klant maakt dit het afrekenen wederom gemakkelijker en sneller.
De multi-step checkout
De multi-step checkout wordt ook nog steeds vaak toegepast. Er zijn dan ook onderzoeken geweest die aantonen dat het ‘abandoned shopping cart’ fenomeen misschien toch niet gelinkt is aan de multi-step checkout. Uiteraard heeft deze optie ook zijn eigen voordelen:
1. Informatie: Met een multi-step checkout is het veel gemakkelijker om meer en complexere informatie van je klanten te vragen. Als je bijvoorbeeld een bestelling met meerdere bezorgadressen hebt of andere complexe informatie nodig hebt van je klanten, kan een multi-step checkout het proces gemakkelijker maken.
2. Analyse: Een website met een multi-step checkout maakt het vele malen gemakkelijker om gebruikersgedrag te analyseren. Als gebruikers de webshop bijvoorbeeld vaak bij één specifieke stap verlaten, kan de website hier op inspelen door deze stap te verbeteren. De multi-step checkout maakt het zo gemakkelijker om je website optimaal af te stemmen op de behoefte van gebruikers.
3. Overzicht: Als je veel informatie van je klanten nodig hebt, kan het erg onoverzichtelijk worden om dat allemaal op één pagina te plaatsen. Het is voor de klanten en voor jou dan veel gemakkelijker om de informatie te spreiden over meerdere pagina’s.
De checkoutmethode voor jouw webwinkel
Het komt er uiteindelijk op neer dat de beste checkoutmethode voor jouw mobiele webshop afhankelijk is van het type webshop dat je hebt. Als je van je klanten veel complexe informatie nodig hebt of als je graag analyses wil maken op basis van het gedrag van je gebruikers, kun je het beste een multi-step checkout implementeren in je mobiele webshop.
Als je een snelle, interactieve en eenvoudige betaalomgeving wil bieden en niet te veel informatie nodig hebt voor een bestelling, kun je het best gaan voor de one-step checkout. Wat je ook kiest, de checkoutmethode van je mobiele webshop is een keuze die met zorg gemaakt moet worden.