Wat is kwalitatief onderzoek en wanneer kies je ervoor?
=paraplubegrip waaronder verschillende tradities en stromingen vallen met elk hun eigen wetenschapsfilosofische benadering.
> Doel: gedragingen, ervaringen, belevingen en ‘producten’van betrokkenen te beschrijven, interpreteren en te verklaren door werkwijzen die de natuurlijke omgeving zo min mogelijk verstoren.
Er wordt vanuit gegaan dat mensen zin geven aan hun omgeving en op basis van die zingeving handelen. Mensen leren om te gaan met symbolen, regels, taal. Hechten waarden aan werk, dit geeft ritme en regelmaat.
De betekenis die mensen aan zaken geven, wordt weerspiegeld in het gedrag en in de consequenties van hun gedrag.
> kwalitatieve onderzoekers willen de betekenissen en gedragingen van mensen beschrijven en ze zo mogelijk begrijpen en verklaren. Er worden niet veel onderzoekseenheden onderzocht maar er worden wel veel kenmerken van deze eenheden bestudeerd. Kwalitatief onderzoek is een aangewezen methode als een veld van onderzoek dient te worden verkend, geëxploreerd. In kaart brengen perspectief groep.
Resultaten kwalitatief onderzoek: uitgebreide beschrijvingen, typologie, nieuwe concepten. Onderzoekers zullen niet met een enkele verklaring volstaan en verder zoeken naar achtergronden, daarbij zullen ze gebruik maken van bestaande theorieën. Verklaringen hieruit vullen de redenen aan die onderzochte personen voor gedrag geven.
Bijvoorbeeld het aantal vacatures geeft aan hoe persoon zich bij werkloosheid voelt. Kwalitatieve onderzoekers bestuderen de betekenis die mensen geven aan hun sociale werkelijkheid. Zij moeten zich laten leiden door wat zich voordoet in veld onderzoek en het kan dus anders open dan de vraagstelling> werken daarom met een voorlopige vraagstelling die zij zullen specificeren.
Vooraf literatuuronderzoek kan ervoor zorgen dat onderzoekers zich niet meer kunnen verplaatsen in de zienswijzen van de onderzochten. > moeten zich dus goed voorbereiden maar open staan voor nieuwe bevindingen.
Sensitizing concepts = relevante begrippen uit de literatuur. Zijn richtinggevende of gevoeligmakende begrippen. Deze richten blik onderzoeker op relevant geachte kenmerken, zonder dat ze een open blik verhinderen.
Het is dus niet zoals bij eerdere onderzoeken dat ze definities operationaliseren, ze zoeken juist naar aspecten van begrippen die relevant blijken te zijn.