Wetenschap is communicatie over onderzoek
- Gepubliceerd in Wiskunde
- Lees 1018 keer
Wetenschap is een communicatieproces tussen wetenschappers over hun theorieën en veronderstellingen.
Disciplinaire communicatie = is binnen een vakgebied
Interdisciplinaire communicatie= met collega’s uit andere vakgebiden
Zender-boodschap-ontvanger-model: door Lasswell: Wie zegt Wat tegen Wie, Hoe en met Welk effect? -> dit is een klassiek model voor de communicatiewetenschap.
> later is hier door (de boer & Brennecke) aan toegevoegd dat de ontvanger ook meedoet, en communicatie een tweerichtingsverkeer is.
4 functies van een boodschap:
-als bron van informatie
-als vermaak
-als middel om de persoonlijke identiteit te versterken
-> publiek vraagt zich af wie ze zijn en hoe ze willen zijn etc.
-als voertuig voor sociale integratie en interactie > door het geven van gespreksstof.
Selectieprocessen zijn processen waarbij het publiek uit het informatieaanbod selecteert wat zij kunnen gebruiken, zij negeren de informatie die hen ergens van in het ongelijk stelt.
Tussen wetenschappers onderling staat niet de zender of ontvanger centraal, maar juist de boodschapper. Vaak is dit een wetenschappelijk artikel. Onderling verwijzen wetenschappers in artikelen naar elkaar.