Wat is een benchmark? | Betekenis en Definitie
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
Een benchmark is een vergelijkend onderzoek waarbij jouw bedrijf, diensten of producten worden vergeleken met gelijkaardige ondernemingen, producten of diensten.
Vereisten benchmark
Bij het maken van het vergelijkend onderzoek is het noodzakelijk dat het op exact dezelfde manier wordt uitgevoerd bij beide partijen. Indien je dit niet doet, zijn de resultaten niet betrouwbaar.
Verschillende manieren om een benchmark uit te voeren
1. Een anonieme benchmark
De anonieme benchmark is een vergelijkend onderzoek van bedrijven die werkzaam zijn in dezelfde sector, waarbij de gemiddelde prestaties van beide ondernemingen met elkaar vergeleken worden.
2. Een benchmark waarbij de deelnemers onder eigen naam of merk deelnemen
Zijn de deelnemers aan de benchmark bekend, dan wordt er gewerkt met de reële gegevens van alle deelnemende bedrijven en worden deze naast elkaar gelegd. Zo worden de sterke kanten en de mindere punten van alle deelnemers duidelijk. Dit kan bedreigend lijken, maar heeft ook duidelijke voordelen. In deze situatie kunnen ondernemingen en bedrijven in een opbouwende sfeer van elkaar leren.