Menu

Aankoopmanagement

Deel dit artikel:

Activiteiten

Er moet worden bepaald wat bij wie gaat worden aangekocht, en wat zelf wordt vervaardigd. Algemene leveranciersprincipes bepalen, geschikte leveranciers zoeken, evalueren, selecteren. Organiseren van aankooptaken (bestel of betalingprocedures). Het opvolgen van afspraken met leveranciers.

Technieken, instrumenten, richtlijnen en prognoses

Er moeten berekeningen gemaakt worden om te kijken of het interessant is

om alles zelf te maken.

Bij algemene leveranciersprincipes hoort onder andere

- Het Just In Time principe, dat zeer duidelijke afspraken noodzaakt.

- Raamcontracten waarbij de leverancier een bepaalde periode de

gevraagde hoeveelheden levert tegen een vaste prijs.

- Men kan kiezen om enkel zaken te doen met bevoorrechte partners

- Via Electronic Data Interchange kunnen orders direct doorgegeven worden

aan de leveranciers.

- Via internetveilingen kunnen leveranciers aanbiedingen doen aan de

organisatie.

Bij het evalueren van leveranciers kan men kijken naar prijs, kwaliteit,

bekwaamheid, imago, service, leverbetrouwbaarheid en dergelijke.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen