Menu

Bronnen van Innovatie

Waarom innoveren als innovateur meestal niet er het grootste voordeel uithaalt?
Rol van de dominante strategie (krijgt soort standaard)

Innovatie kan onstaan uit verschillende bronnen (Schilling)
 uit individuen, ‘uitvinders’ die vaak oplossingen zoeken voor eigen behoeften
 universiteiten
 samenwerking tussen verschillende bedrijven

 Bedrijven
-> Research & Development (R&D)
= technology push
- speurt permanent naar vernieuwingen

-> Onderzoek & Ontwikkeling (O&O)
= market pull
- signaal komt van de klant
- ontwikkeld volgens de wensen van de klant

 Niet voor alle bedrijven weggelegd is om een fast follower te zijn
-> visie op het creëren van een massamarkt
-> doorzettingsvermogen
-> hoge financiële toewijding
-> volgehouden innovatie
-> inzet van activa

Dominant design
= in sommige sectoren kan een product of procesarchitectuur ontstaan die een productcategorie domineert, 50 procent of meer van de markt inneemt en nauwelijks nog te wijzigen is, een soort standaard

Lees meer...

Innovatie en de productlevenscyclus

 Merken, ideeën, diensten, processen volgen een levencyclus
 Introductie -> Groeifase -> Maturiteitsfase -> Neergang
 Innoveren om ervoor te zorgen dat productintroducties klaar zijn

Introductie
 gekenmerkt door radicale innovatie

S-curve
 Begin S-Curve: veel investeringen nodig om kleine toename in performance te verkijgen
 Middendeel : rel. kleine investeringen zorgen voor grote toename in performance
 Bovenste deel: substantiële investeringen nodig voor kleine performanceverbeteringen -> nieuwe technologie introduceren -> minder performant maar groeipotentieel

Maturiteits & Neergangsfase
 radicale innovaties of businessmodelinnovatie nodig

Lees meer...

Soorten innovatie

Productinnovatie VS procesinnovatie
Procesinnovatie gericht op het efficiënt maken van het productieproces
Productinnovatie en procesinnovatie  sterk met elkaar verwezen

Architecturale innovatie VS componentinnovatie
Componentinnovatie  slaat op 1 component
Architecturale innovatie  Slaat op een volledig systeem
- Competentieversterkend (gebaseerd op kennis die aanwezig is)↔ Competentievernietigend

Radicale versus incrementele innovatie
Radicale innovatie
= Innovaties die heel nieuw zijn en verschillend van alle eerdere producten en oplossingen
 per definitie meer risicovol dan incrementele , zowel op technisch vlak als op de markt
Obstakels:
 onduidelijkheid markt
 experimenteren met verschillende designs
 verandert manier van denken en hertekent markt
 veel bedrijven kunnen transactie niet maken


Waarde-innovatie
 waarde van een product verhogen door de consument
 hoe in een blauwe oceaan ? differentiëren en tegelijk kosten reduceren, nieuwe markten betreden
Managementinnovatie

Lees meer...

Wat is innovatie?

Innovatie
=het vinden van vernieuwende ideeën en met manieren om deze ideeën om te zetten in succesvolle producten pf processen
 permanente vernieuwing van dit succes met langetermijnsucces
 er moet bron zijn van vernieuwende ideeën en moeten ingeschakeld worden in de onderneming
 Creatieve ideeën omzetten in bruikbare processen, succesvolle producten of motiverende werkmethoden
 moeten economische en sociale meerwaarde creëren
 exploratie / exploitatie !
 zo snel mogelijk deel uitmaken van belangrijke bedrijfsprocessen
 Snel en degelijk in bedrijf verspreid worden, gunstig ontvangen worden en deskundig geïmplenteerd
 Tijdig en efficiënt en winstgevend op de markt gebracht
 toenemend belang door toenemende globalisering: differentie van producten !!
 procesinnovatie: bedrijven kunnen kosten reduceren
 nieuwe producten: beschermen van winstmarges

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen