Menu

De organisatie als groep van mensen

Organisaties ontstaan en bestaan door mensen - studie van organisatie = studiegedrag

Organizational behaviour: bundel van alle verschillende inzichten verworven binnen specifieke vakgebieden die elk een bepaald aspect of soort van menselijk gedrag bestuderen.

Psychologie - gedrag in functie v persoonlijkheidsystemen

Sociologie - gedrag in functie van soc. Systemen

Antropologie - gedrag in functie van culturele systemen

Organisatie is heterogene groep van medewerkers.

Verdeling op basis van: 1) functie of rol: eigenaars, managers, arbeiders

2) hiërarchische verantwoordelijkheden & bevoegdheden: leidinggevenden en niet – leidinggevenden

3) vakkennis of expertise: designers, verkopers, boekhouders..

4) productiebetrokkenheid: indeling volgens productlijnen

5) regiobetrokkenheid

6) socio-demografische kenmerken: geslacht, leeftijd ..

Verschillende groepen zullen versch. kijk hebben op gemeenschappelijk doel => ook in een groep hebben personen versch. normen en waarden waarmee het gemeenschappelijk doel verzoenbaar moet zijn. Dit heeft ook gevolgen voor de structur vd organisatie => moet werkend geheel zijn/worden

opm: bestaan van organisatiecultuur ( persoonlijkheid vd organisatie die denken en doen stuurt ) bv. collectieve geheugen, rituelen, normatieve waardeoordelen

vb. boek + slides: missie van coca cola - opm: evolutie: niet enkel aandacht op winst maar ook op sociale aspecten en milieu

Lees meer...

Algemene definitie van een organisatie

Organisatie: geheel of eenheid van mensen die op een bewuste

manier bij elkaar zijn gebracht om een specifiek gemeenschappelijk doel of

doelen ter verwezenlijken. Het is bewust gecoördineerd, en heeft dus een

doelgerichte structuur.

Deze drie kenmerken variëren in de tijd door

1) interne invloeden (wensen van werknemers, schaalveranderingen)

2) externe invloeden (wensen van klanten, technologie).

(bewust & spontane verandering < = > spontaan & onbewust)

Lees meer...

Classificatie van standaarden

- Soorten standaarden

Naargelang de aanwending binnen de kostprijscalculatie wordt een onderscheid gemaakt tussen :

  1. Veranderbare standaarden (“flexible standards”)

a) Gemiddelde standaard

b) Theoretische of optimale standaard

c) Normale standaard

d) Progressieve standaard

2. Vaste standaarden (“basic standards”)

- Veranderbare standaard

= al de standaarden die in functie zijn van bepaalde omstandigheden in het exploitatieproces. Zodra deze omstandigheden wijzigen; zal ook de standaard aangepast moeten worden.

  1. Gemiddelde standaard

    Deze geven weer wat in het verleden gemiddeld behaald werd, men stelt dit als norm voor de toekomst.
    Vaak gebruikt voor stijgingsritme van grondstoffenprijzen, loonniveaus,.. en toeslag voor sociale lasten op brutopersoneelskost
  2. Optimale of theoretische standaard

    Dit zijn standaarden die de maximale efficiëntie weerspiegelen. Ze zijn referentiepunt, maar kunnen in planningsproces niet aangewend worden omdat ze te ver van realiteit staan.


Lees meer...

Eisen m.b.t. de accountant in zijn previsionele taak

Vereist dat cost accountant (informatieleverancier) :

  • Op de hoogte gesteld wordt van zowel algemene als specifieke doelstellingen per deelfunctie die gezamenlijk in coördinatie de algemene doelstelling moeten vormen
  • De boekhoudkundige registratie aangepast aan deze doelstellingen. Er moet congruentie bestaan tussen finale rapportering aan de leiding en de doelstelling van dit orgaan
  • De registratie zowel analytisch als synthetisch organiseert, waarbij hij rekening houdt met behoeften van ieder centrum

OBJECTIVITEIT belangrijk!

Lees meer...

Stukproductie

- Algemeenheden

Er wordt telkens slechts 1 eenheid van een bepaald product vervaardigd volgens specificaties opgegeven door de afnemer. Er zal daarom steeds productie op bestelling, zonder voorraadvorming, voorkomen. De kostprijs per individueel order moet berekend worden => “89 Order nr. …”. Als het aantal orders groot is, opent men meestal een collectieve rekening “orders”.

Aangezien de afgewerkte stukken onmiddellijk geleverd worden, zal een rekening “983 PI GP” overbodig zijn!

PROBLEEM : orders waaraan meerdere maanden wordt gewerkt
=>
men staat dan op de RR met een cumulatie van kosten zonder dat er corresponderende opbrengsten voorkomen
OPLOSSING : maandelijks een gedeelte van de order factureren dat tijdens betrokken maand werd afgewerkt

Boekhoudkundig zal deze worden geregistreerd op de rekeningen “979.0 Kosten van gefactureerde en volledig afgewerkte orders” en “979.1 Kosten van gefactureerde en niet volledig afgewerkte orders”. Deze rekeningen zijn ontdubbelingsrekeningen om maandelijks een resultaat tot uiting te kunnen brengen.
De verschillen worden geboekt via “959 Voordelig schattingsverschil op orders in uitvoering”, welke periodiek worden geboekt op “99 Analytisch resultaat”.

Het verschil tussen de gecalculeerde kostprijs en de werkelijke kostprijs vindt zijn oorzaak in afwijkingen op het gebied van prijs-en loonniveaus of op het gebied van efficiëntie.

Er kunnen zich een aantal situaties voordoen :

  1. 1. Er wordt gedurende de maand aan een order begonnen dat op het einde van de maand nog niet afgewerkt is, geen deeltijdse levering kende en waarvan nog geen tussentijdse factuur is opgesteld.
    De waarde van de voorraad “orders in uitvoering” wordt op het einde van de maand geschat en overgebracht naar PI orders in uitvoering.

2. Er wordt tijdens de maand aan een groot order begonnen, waarvan een gedeelte wordt afgewerkt, geleverd en gefactureerd tijdens de maand.
Aangezien er nu opbrengsten zijn, zal men ook kosten voor dat afgewerkte en gefactureerde gedeelte moeten boeken. Bij gebrek aan werkelijke kostprijs wordt overgegaan naar de voorgecalculeerde kostprijs.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen