Menu

Het karakter van de omgeving

Naast de hiervoor opgesomde inhoudelijke aandachtspunten kan er ook gekeken worden naar het karakter van de externe omgeving. Dit wordt getypeerd door een aantal dimensies.

De mate van stabiliteit dynamiek

Stabiele omgeving

  • er doen zich geen of slechts een beperkt aantal veranderingen voor
  • het tijdsinterval tussen de opeenvolgende veranderingen is groot

Dynamische omgeving

  • er doen zich een groot aantal veranderingen voor
  • het tijdsinterval tussen de opeenvolgende veranderingen is klein

De norm voor beperkt/veel of kort/lang is geen absoluut maar een relatief gegeven (een jaar is niet per definitie lang en een half jaar kort). Dit relatieve karakter maakt het niet eenvoudig om te oordelen over deze dimensie.

De mate van zekerheid onzekerheid

Zekere omgeving = de omgeving en de veranderingen in deze omgeving zijn volledig of grotendeels voorspelbaar

Onzekere omgeving = de omgeving en de veranderingen in deze omgeving zijn niet of zeer beperkt voorspelbaar

Er heerst opnieuw een relatief karakter dat de evaluatie van deze dimensie bemoeilijkt.

De mate van eenvoudigheid complexiteit

Eenvoudige omgeving = het in kaart brengen van deze omgeving vereist slechts een beperkte en gemakkelijk beheersbare hoeveelheid kennis

Complexe omgeving = het in kaart brengen van deze omgeving vereist omvangrijke en daardoor moeilijk te beheersen hoeveelheid kennis

Er heerst opnieuw een relatief karakter dat de evaluatie van deze dimensie bemoeilijkt.

Lees meer...

De algemene omgeving

= deel van de externe omgeving waarmee de organisatie indirect en eenzijdig interageert.

De politiek-juridische omgeving

Dit onderdeel heeft betrekking op…

  • …het juridisch kader (wetten, richtlijnen, verordeningen, akkoorden,…)
  • …het politiek debat dat dit juridisch kader vorm geeft (politieke partijen, belangenverenigingen, milieubewegingen,…)

De relevante aandachtspunten worden bepaald door…

  • …de specifieke activiteiten van de organisatie (soort product/dienstverlening)
  • …de typische kenmerken van de organisatie

De economische omgeving

Dit onderdeel heeft betrekking op…

  • …het macro-economisch kader waarbinnen de organisatie werkt (economische groei, investeringsniveau’s,…)
  • …het economisch debat dat dit kader beïnvloedt (ministers, parlementsleden, belangenverenigingen,…)

De relevante aandachtspunten worden bepaald door…

  • …de specifieke activiteiten van de organisatie (soort product/dienstverlening)
  • …de typische kenmerken van de organisatie

De socio-culturele omgeving

Dit onderdeel heeft betrekking op…

  • …het sociaal culturele of maatschappelijke kader waarbinnen de organisatie werkt (demografische evoluties, voorzieningen betreffende onderwijs,…)
  • …de trends en debatten die dit socio-culturele kader vorm geven (specifieke bevolkingsgroepen (mannen/vrouwen, jongeren/ouderen,…), voorbeeldfuncties (artiesten, trendsetters,…))

De relevante aandachtspunten worden bepaald door…

  • …de specifieke activiteiten van de organisatie (soort product/dienstverlening)
  • …de typische kenmerken van de organisatie

Hofstede maakte een studie over de impact van maatschappelijke of nationale culturen op organisaties. Hij formuleerde 5 dimensies om de nationale cultuur van een land/regio te typeren.

  • Individualisme ↔ collectivisme
  • Grote machtsafstand ↔ kleine machtsafstand
  • Onzekerheidsmijding
  • Masculiniteit ↔ feminiteit
  • Tijdsfocus: korte termijn ↔ lange termijn

De technologische omgeving

Dit onderdeel heeft betrekking op…

  • …het technologisch kader waarbinnen de organisatie werkt (gangbare informatietechnologie, technische eigenschappen van gebruikte grondstoffen,…)
  • …de trends en ontdekkingen die dit kader vorm geven (onderzoeksinstituten, wetenschappelijke congressen, toonaangevende tijdschriften,…)

De relevante aandachtspunten worden bepaald door…

  • …de specifieke activiteiten van de organisatie (soort product/dienstverlening)
  • …de typische kenmerken van de organisatie

Lees meer...

De taakomgeving

= deel van de externe omgeving waarmee de organisatie direct en wederzijds interageert

de taakomgeving van een organisati

De klanten/gebruikers

Een analyse hiervan impliceert het nauwgezet in kaart brengen van…

  • …de behoeften van de verschillende klanten (gewenste prijs, kleur, kwaliteit,…)
  • …de door hen ervaren tevredenheid (zeer tevreden, tevreden, ontevreden,…)

Dit zal afhangen van…

  • …de typische kenmerken van de organisatie (soort product of dienstverlening)
  • …het type van organisatie

De toeleveranciers

Organisaties kunnen slechts hun doelen realiseren als ze beschikken over de nodige middelen (grondstoffen, machines, gebouwen,…) en hier hebben ze toeleveranciers voor nodig.

Een analyse hiervan impliceert het nauwgezet in kaart brengen van…

  • …deze middelen (kenmerken van grondstoffen, soort van machines,…)
  • …de desbetreffende leveranciers (leveringsvoorwaarden, leverbetrouwbaarheid,…)

Dit zal afhangen van…

  • …de typische kenmerken van de organisatie (soort product of dienstverlening)
  • …het type van organisatie

De distributeurs

Een organisatie moet op gepaste wijze de producten en dienstverlening naar de klanten of gebruikers brengen via distributeurs.

Een analyse hiervan impliceert het nauwgezet in kaart brengen van…

  • …de distributeurs (aard van de opslagruimte, de door hen aangerekende prijzen,…)

Dit zal afhangen van…

  • …de typische kenmerken van de organisatie (soort product of dienstverlening)
  • …het type van organisatie

De (directe) concurrenten

Concurrenten zijn organisaties die gelijksoortige producten of diensten aanbieden.


Directe concurrenten

  • organisaties die quasi dezelfde producten/diensten aanbieden (samen vormen ze een (afzet)markt of sector → identificatie en classificatie van sectoren zie NACE-code p.19-20)

Een analyse hiervan impliceert het nauwgezet in kaart brengen van…

  • …de algehele kenmerken van de markt (aantal concurrenten, marktaandeel van elke concurrent)
  • …de specifieke kenmerken van elke concurrent afzonderlijk (aard van het aangeboden assortiment,…)

Dit zal afhangen van…

  • …de typische kenmerken van de organisatie (soort product of dienstverlening)
  • …het type van organisatie

Indirecte concurrenten (analyse idem met directe concurrenten)

  • Potentiële toetreders
    • nieuwe organisaties die nu nog niet hetzelfde product/dienstverlening aanbieden op de markt, maar dat wel in de nabij toekomst zullen doen
  • Substituut producten
    • organisaties die andere producten/diensten aanbieden, maar die wel eenzelfde behoefte van de klant dekken

De externe financierders

Interne geldverstrekkers = bepaalde organisatieleden (eigenaars/oprichters)
Externe geldverstrekkers = geen organisatieleden (banken, overheden,…)

Een analyse hiervan impliceert het nauwgezet in kaart brengen van…

  • …de algemene kenmerken van de financiële markt (aantal banken, intrestvoeten,…)
  • …de meer specifieke kenmerken van elke financierder afzonderlijk (afbetalingsfaciliteiten,…)

Dit zal afhangen van…

  • …de typische kenmerken van de organisatie (soort product of dienstverlening)
  • …het type van organisatie

De onderaannemers en partner-organisaties

Onderaannemers zijn andere organisaties waar je sommige taken of activiteiten aan kunt uitbesteden.

  • Nevenactiviteiten = activiteiten die niet direct te maken hebben met de kernactiviteit vervat in het gemeenschappelijke doel
  • Kernactiviteiten = taken die nodig zijn om het product/dienst te ontwerpen, te vervaardigen en te verkopen

Partner-organisaties zijn andere organisaties die samen met jouw organisatie taken verrichten.

Een analyse van onderaannemers en partners impliceren beiden het nauwgezet in kaart brengen van…

  • …de algehele kenmerken van de uitbestedingsmarkt (belangrijke spelers of organisaties)
  • …de meer specifieke kenmerken van elke externe onderaannemer afzonderlijk (de financiële draagkracht, de door hen gebruikte technologie,…)

Dit zal afhangen van…

  • …de typische kenmerken van de organisatie (soort product of dienstverlening)
  • …het type van organisatie

Lees meer...

Een organisatie … externe invloeden of de omgeving

interne invloeden ↔ externe invloeden (afkomstig van de externe omgeving)

De grens is niet altijd absoluut en eenduidig.

  • Door intense samenwerkingsbanden vervaagt de grens.
  • Door afhankelijk van een bepaalde actor vertroebelt de formele grens.
  • Doordat de identiteit slecht zichtbaar en/of fysisch tastbaar is, wordt de identificatie van de grenzen bemoeilijkt. (= virtuele organisaties)

De externe omgeving bestaat uit een…

  • …taakomgeving of micro-omgeving
  • …algemene omgeving of macro-omgeving
Lees meer...

Een organisatie ... een bewuste structuur of sturing

Organisatiestructuur = afspraken maken m.b.t. de verdeling en de onderlinge afstemming van de taken. Dit is noodzakelijk om het gemeenschappelijk doel te kunnen realiseren

Formele organisatie

Informele organisatie

Taken primeren

Mensen die de taken uitvoeren primeren

Organisatie onafhankelijk van de organisatieleden

Organisatie afhankelijk van de organisatieleden

Afspraken worden expliciet en officieel neergeschreven in regels

Afspraken worden impliciet opgeslagen in de hoofden van de organisatieleden

Afspraken zijn vast en stabiel

Afspraken zijn gemakkelijk veranderbaar

.

De formele en informele organisatie kunnen elkaar aanvullen en versterken, maar ook elkaar ondergraven. De structuur is zeer belangrijk voor wat betreft het plannen en controleren binnen het management van een organisatie.

Lees meer...

Een organisatie … een gemeenschappelijk doel

Doel =

  • gewenste toekomstige toestand
  • iets waarnaar de organisatie streeft

Verschillende soorten van doelen, gesorteerd op basis van…

  • …het voorwerp
    • doelen m.b.t. de aankoop van grondstoffen
    • doelen m.b.t. de omvang van de productie
    • doelen m.b.t. de aanwerving van medewerkers
    • doelen m.b.t. de financiering van investeringen
  • …het organisatieniveau
    • doelen die betrekking hebben op de totale organisatie
    • doelen die betrekking hebben op 1 bepaalde afdeling
    • doelen die betrekking hebben op 1 bepaalde groep van organisatieleden
  • …de tijdshorizon
    • lange termijn doelen
    • middellange termijn doelen
    • korte termijn doelen
  • …het structureel karakter
    • informele doelen
    • informele doelen

Al deze doelen samen vormen een vrij complex en omvangrijk geheel.
Doelen kunnen…

  • …onderling met elkaar verbonden zijn en elkaar ondersteunen (doelencascade/doelenhiërarchie)
  • ...los van elkaar staan
  • …elkaar tegenwerken

Doelen vervullen verschillende functies.

  • Ze zijn een richtlijn voor de activiteiten of het gedrag van de organisatieleden.
  • Ze zijn een richtlijn voor nieuwe, toekomstige beslissingen en doelen.
  • Ze vormen de basis voor de evaluatie en controle op de geleverde prestaties van de organisatie.

Gemeenschappelijk doel =

  • het meest centrale, overkoepelde doel van de organisatie
  • een reële of in de toekomst te verwachten maatschappelijke nood
  • de bevrediging van dat maatschappelijk nood via een bepaald product of dienstverlening

Het gemeenschappelijk hoeft niet altijd een maatschappelijke nood op te vullen; het kan ook voortvloeien uit dominante, persoonsgebonden wensen.

Het gemeenschappelijk doel bevat ook een aantal basiskeuzes (de te gebruiken technologie, de specifieke kenmerken van de producten/dienstverlening). De strategie van de organisatie omvat deze basiskeuzes.


Doelen en het gemeenschappelijk doel zijn zeer belangrijk voor wat betreft het plannen en controleren binnen het management van een organisatie.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen