= deel van de externe omgeving waarmee de organisatie direct en wederzijds interageert
de taakomgeving van een organisati
De klanten/gebruikers
Een analyse hiervan impliceert het nauwgezet in kaart brengen van…
- …de behoeften van de verschillende klanten (gewenste prijs, kleur, kwaliteit,…)
- …de door hen ervaren tevredenheid (zeer tevreden, tevreden, ontevreden,…)
Dit zal afhangen van…
- …de typische kenmerken van de organisatie (soort product of dienstverlening)
- …het type van organisatie
De toeleveranciers
Organisaties kunnen slechts hun doelen realiseren als ze beschikken over de nodige middelen (grondstoffen, machines, gebouwen,…) en hier hebben ze toeleveranciers voor nodig.
Een analyse hiervan impliceert het nauwgezet in kaart brengen van…
- …deze middelen (kenmerken van grondstoffen, soort van machines,…)
- …de desbetreffende leveranciers (leveringsvoorwaarden, leverbetrouwbaarheid,…)
Dit zal afhangen van…
- …de typische kenmerken van de organisatie (soort product of dienstverlening)
- …het type van organisatie
De distributeurs
Een organisatie moet op gepaste wijze de producten en dienstverlening naar de klanten of gebruikers brengen via distributeurs.
Een analyse hiervan impliceert het nauwgezet in kaart brengen van…
- …de distributeurs (aard van de opslagruimte, de door hen aangerekende prijzen,…)
Dit zal afhangen van…
- …de typische kenmerken van de organisatie (soort product of dienstverlening)
- …het type van organisatie
De (directe) concurrenten
Concurrenten zijn organisaties die gelijksoortige producten of diensten aanbieden.
Directe concurrenten
- organisaties die quasi dezelfde producten/diensten aanbieden (samen vormen ze een (afzet)markt of sector → identificatie en classificatie van sectoren zie NACE-code p.19-20)
Een analyse hiervan impliceert het nauwgezet in kaart brengen van…
- …de algehele kenmerken van de markt (aantal concurrenten, marktaandeel van elke concurrent)
- …de specifieke kenmerken van elke concurrent afzonderlijk (aard van het aangeboden assortiment,…)
Dit zal afhangen van…
- …de typische kenmerken van de organisatie (soort product of dienstverlening)
- …het type van organisatie
Indirecte concurrenten (analyse idem met directe concurrenten)
- Potentiële toetreders
- nieuwe organisaties die nu nog niet hetzelfde product/dienstverlening aanbieden op de markt, maar dat wel in de nabij toekomst zullen doen
- Substituut producten
- organisaties die andere producten/diensten aanbieden, maar die wel eenzelfde behoefte van de klant dekken
De externe financierders
Interne geldverstrekkers = bepaalde organisatieleden (eigenaars/oprichters)
Externe geldverstrekkers = geen organisatieleden (banken, overheden,…)
Een analyse hiervan impliceert het nauwgezet in kaart brengen van…
- …de algemene kenmerken van de financiële markt (aantal banken, intrestvoeten,…)
- …de meer specifieke kenmerken van elke financierder afzonderlijk (afbetalingsfaciliteiten,…)
Dit zal afhangen van…
- …de typische kenmerken van de organisatie (soort product of dienstverlening)
- …het type van organisatie
De onderaannemers en partner-organisaties
Onderaannemers zijn andere organisaties waar je sommige taken of activiteiten aan kunt uitbesteden.
- Nevenactiviteiten = activiteiten die niet direct te maken hebben met de kernactiviteit vervat in het gemeenschappelijke doel
- Kernactiviteiten = taken die nodig zijn om het product/dienst te ontwerpen, te vervaardigen en te verkopen
Partner-organisaties zijn andere organisaties die samen met jouw organisatie taken verrichten.
Een analyse van onderaannemers en partners impliceren beiden het nauwgezet in kaart brengen van…
- …de algehele kenmerken van de uitbestedingsmarkt (belangrijke spelers of organisaties)
- …de meer specifieke kenmerken van elke externe onderaannemer afzonderlijk (de financiële draagkracht, de door hen gebruikte technologie,…)
Dit zal afhangen van…
- …de typische kenmerken van de organisatie (soort product of dienstverlening)
- …het type van organisatie