Menu

Belang van ondernemerschap

*Werkgelegenheid:

  • Birch = indeling bedrijven naar gelang jobcreatie:
    • Muizen: snelle opgang, snelle dood
    • Olifanten: grote ondernemingen, stagnerende werkgelegenheid
    • Gazellen: snelle groei, klein-middelgroot, jong & volatiel, dynamisch = jobcreatie

*Bron van innovatie:

  • Schumpeter = ondernemerschap wordt gekenmerkt door ontstaan van nieuwe combinatie, leidend tot een discontinuïteit
  • Taak van ondernemer: opportuniteiten te zien en daarna alles doen om kans tot een succes te maken
Lees meer...

Verschillende omgevingen voor ondernemerschap

  • Ondernemerschap in startende ondernemingen:
    • Drijfveer voor ondernemen = proces met verschillende stappen:
      • Innovatie (introductie van iets vernieuwend)
      • Prikkel (triggering event):
        • Moment van discontinuïteit waarin de ondernemer het moment kiest om de situatie aan te pakken
      • Implementatie & ondernemingsopstart (installeren van onderneming door ondernemer)
      • Groei (proces van opbouw, beheer en groei van het bedrijf tot een waardecreërende organisatie)
  • Ondernemerschap en kleine ondernemingen:
    • (dynamische) ondernemer:
      • werkt zijn eigen ideeën uit
      • continu op zoek naar groei en verandering
      • heeft visie
      • opportunistisch
      • maakt gebruik van externe middelen
      • bewust van zwakke punten
      • risicobereidheid
    • eigenaar van een bedrijf:
      • wil overleven
  • Ondernemerschap en intrapreneurschip:
    • Ondernemerschap kan ook in grote ondernemingen voorkomen
    • = methode om individuele personen in grote organisatiestructuur te stimuleren om de business op een nieuwe en creatieve wijze aan te pakken
    • intrapreneur = moet rekening houden met hiërarchische structuur
  • Ondernemerschap en familiale ondernemingen:
    • Ondernemingen gecontroleerd door familie:
      • Strategisch management beantwoordt aan behoeften familie
      • Bij conflict = familie trekt aan langste eind
    • Onderneming:
      • Strategisch management beantwoordt aan noden bedrijf
      • Omringt zichzelf met beste mensen om continu te groeien en concurrentiele positie van de onderneming niet aan te tasten
  • Ondernemerschap en eigenaarschap:
    • Eigenaarschap = specifieke dimensie aan management door eigen kapitaalinbreng
    • Gesloten eigendomstructuur (aandeelhouderschap beperkt tot 1 persoon/ familie)
    • Open eigendomstructuur (derde partij treedt toe tot aandeelhouders)
Lees meer...

Wat is ondernemerschap?

*ONDERNEMERS creëren en bouwen iets van waarde vanuit bijna niets

*ONDERNEMEN = creatief proces waarbij een opportuniteit gerealiseerd wordt waarvoor de middelen nog niet te beschikking zijn = ondernemer moet over netwerken kennis beschikken om middelen op juiste moment samen te brengen met opportuniteit

*Ondernemen = waarde creëren en voordelen realiseren voor personen, teams, organisaties en gemeenschap.

*Drijfveer = opbouwen van stabiele organisatie die een LT-waarde vertegenwoordigd voor de stakeholders

*Ondernemen = visie, passie & betrokkenheid nodig & capaciteit om deze over te brengen

*Ondernemer = bereid een (berekend) risico te nemen

Lees meer...

Valkuilen bij alliantievorming

*Oorzaken van problemen:

  • Same bed, different dreams = expliciteren gemeenschappelijke doelstellingen
  • Opportunisme
  • Hidden agenda’s
  • Men heeft niet wat men dacht te zullen krijgen
  • Onzichtbare en niet bedoelde samenwerking:
    • = draag alleen duidelijk gedefinieerde dingen over
    • = evalueer permanent de samenwerking
    • = gatekeeper
    • = creëer fysieke barrières
  • Not invented here-syndroom
  • Cultuurbotsingen
  • Gebrek aan leervermogen en leerbereidheid

Lees meer...

Processen van alliantievorming

  • Omgevingswijziging
  • Ervaring nood aan alliantie
  • Vinden en screening potentiële kandidaten:
    • Profiel geschikte kandidaten:
      • Mekaar iets substantieels te bieden
      • Bezitten onvoldoende middelen
      • Hebben een coöperatieve cultuur
      • Bezitten belangrijke strategische zwaktes
      • Klaar om een leiderspositie in te nemen
      • Beseffen dat bereiken van hun objectieven risicovol is
      • Twijfelen zelf aan hun mogelijkheden
    • Partners dienen betekenisvolle overeenkomsten te vertonen qua:
      • Stijl van de operaties (doelstellingen, evaluatiesystemen, belonings-systemen)
      • Interpretatie tijdsdimensie
      • Financiële doelstellingen
      • Algemene sterkte
    • Verder belangrijk:
      • Relaties van samenwerking in verleden tussen partners
      • Onvoorwaardelijke support van top
      • Afwezigheid dreiging vijandige overname
    • Te mijden:
      • Afhankelijken die niet zonder alliantie kunnen overleven
      • Niet coöperatieven
      • Ondernemingen geleid door overdominante egotrippers
      • Financiële investeerders
      • Ondernemingen gedomineerd door familie
  • Vorming alliantie
  • Management alliantie
  • Resultaatmonitoring en -evaluatie
Lees meer...

Vormen van samenwerking

*Op basis van gebondenheid, controlevorm & omvang:

  • Geen aandelenvermenging:
    • Lange termijnaankopen (globale aankoophoeveelheid op LT met leverancier)
    • Inkoopcombinaties (samen aankopen = versterkte onderhandelingspositie)
    • Kartel (marktverdeling & prijsafspraken)
    • Syndicaat (prijsafspraken en/of marktafspraken & productieafspraken)
    • Uitbesteding (deel waardecreërende activiteiten afgestoten naar toeleveranciers)
    • Comakership & cologistics (vormen van outsourcing waarbij ondernemingen productieactiviteiten & logistieke stromen op elkaar afstellen (JIT))
    • Dealership (verkoop & distributie bepaalde producten in exclusiviteitsverband)
    • Vrijwillig filiaalbedrijf (ondernemingen sluiten zich aan bij grotere groep voor bvb. aankoop)
    • Franchising (franchisenemer koopt formule en verbindt zich ertoe deze toe te passen)
    • OEM-contracten (tussen componenten-producten en systeembouwers)
    • Technologie-licenties (verkoop ontwikkelde technologie aan anderen)
    • Consortium (groep van ondernemingen opgericht voor bepaald project)
    • Gemeenschappelijke ontwikkeling (samenbrengen ontwikkelingsafdelingen)
  • Wel aandelenvermenging:
    • Minderheidsparticipatie
    • Meerderheidsparticipatie
    • Kruiselingse participatie
    • Joint-venture
    • Holding-creatie

*Op basis van waardecreërende activiteitenconfiguratie

  • Technologie-licenties
  • Marketingovereenkomsten (merkenproducten gaan samen adverteren)
  • Pre-competitieve overeenkomsten:
    • Verticaal (tussen opeenvolgende schakels)
    • Horizontaal (tussen concurrenten)
  • Seriële overeenkomsten (tussen opeenvolgende schakels in bedrijfskolom
  • Netwerken (tussen veel partners met diverse rollen in bedrijfskolom)
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen