Menu

de productieverzameling en de productiefunctie

Productie: een menselijke activiteit die inputs met behulp van productiefactoren dmv een technisch transformatieproces omzet in outputs die beter geschikt zijn voor de behoeftebevrediging.

Input -> productieproces -> output

Primaire sector: landbouw, visvangst, bosbouw, extractieve nijverheid,…

Secundaire sector: bewerkende en verwerkende nijverheid zoals voeding, textiel,…

Tertiaire sector: dienstensector

Quartaire sector: alle diensten die niet als doel hebben winst te maken

De productie van goederen en diensten wordt bepaald door technische voorwaarden:

- De hoeveelheid aangewende productiefactoren

- De aangewende productietechniek

Een efficiëntere technologie produceert meer output met dezelfde hoeveelheid productiefactor.

Voor een gegeven technologie vormen alle combinaties van de ingezette hoeveelheid arbeid en de daarmee corresponderende output samen de productieverzameling P.

De efficiënte combinaties van arbeid en output liggen op de curve die de bovenste rand van de productieverzameling vormt.

Elk punt onder de grens van de productieverzameling is inefficiënt.

Productiefunctie: Het functionele verband tussen de hoeveelheden productiefactoren en de maximale hoeveelheid output die technisch mogelijk is.

q=f(qA,qk)

Op KT is de hoeveelheid kapitaal veelal een vast gegeven.

Vb. in een fabriek heb je machines nodig, maar het duurt even voor je er een extra bij hebt. (bestellen, installeren,…)

De productiefunctie op LT is afhankelijk van de productietechnologie.

Vb. kleren maken met machine ipv met naald en draad.

qA kan wel veranderen op KT.

Vb. iemand ontslaan/aannemen

Lees meer...

De voorkeuren van de consument

Geven aan waaraan de consument zijn inkomen wenst te spenderen.

De consument kan alle combinaties van goederen ordenen naar eigen voorkeur.

De indifferentiecurve verbindt alle goederenbundels die voor de consument indifferent zijn (evenwaardig zijn).

De indifferentiecurve moet op of onder de budgetrechte liggen.

Op alle punten op de indifferentiecurve ben je even gelukkig.

De helling van de indifferentiecurve geeft info mbt de bereidheid van de consument om 1 eenheid van goed 1 op te geven voor een aantal eenheden van goed 2.

Elk punt op een grafiek zal op een indifferentiecurve liggen.

Je zal een punt kiezen zover mogelijk naar rechtsboven.

De ideale keuze is de hoogste curve.

De indifferentiecurve is strikt persoonlijk.

Er zijn een oneindig aantal indifferentiecurven.

De verzameling van de indifferentiecurven noemen we de indifferentiekaart.

Zie figuur p 144!!

De marginale substitutievoet is een verhouding van minieme veranderingen in de hoeveelheden waarbij de extra CD’s de boeken vervangen.

Deze meet de bereidheid tot betalen voor goed 1 in termen van goed 2.

De MSV is negatief: de afname van een goed moet worden gecompenseerd door de toename in de hoeveelheid van het andere goed.

Een dalende MSV impliceert dat de bereidheid van de consument om te betalen voor extra eenheden van een goed afneemt, naarmate de consument meer heeft van dat goed.

De SV neemt in absolute termen af langs de indifferentiecurve.

De absolute waarde van de SV = rico van de verbindingsrechte tussen de 2 goederen.

De MSV is de raakrechte in 1 punt aan de indifferentiecurve.

Het ideale punt lift op een zo hoog mogelijke indifferentiecurve en ligt op of onder de budgetrechte.

MSV = -P1/P2

De optimale goederenbundel zal gevonden worden waar de indifferentiecurve de budgetrechte raakt.

P 149 – 153 lezen in boek

Lees meer...

De budgetbeperking

Zie figuur p 136!!!

De consument kan slechts goederenbundels kiezen die hij kan betalen

p1q1 + p2q2 ≤ y

Alles wat onder of op de budgetrechte ligt is haalbaar. Alles wat erboven ligt is niet haalbaar.

Verandering van het inkomen

De verhoging van het inkomen zal leiden tot een verruiming van de keuzemogelijkheden van de consument.

Bij een verhoging van het inkomen verschuift de budgetrechte naar rechts.

Zie figuur p 139!

Verandering van de prijs van 1 goed

De wijziging in de prijs leidt tot een wijziging in de helling van de rechte.

Een stijging van de prijs doet de budgetrechte naar links kantelen. De budgetverzameling krimpt dan in.

Zie figuur p 140!

Verandering van prijs en inkomen

Als de prijs en het inkomen wijzigen met eenzelfde factor dan blijft de budgetrechte ongewijzigd.

= de afwezigheid van geldillusie

Als de prijzen verdubbelen maar het inkomen ook.

Met is even rijk als ervoor.

Lees meer...

De keuze van de consument

De consument moet keuzes maken.

Dit is gebaseerd op 2 bouwstenen:

- Budgetbeperking: het inkomen beperkt de mogelijkheden van de consument

- Voorkeuren van de consument: voorkeuren geven weer waaraan de consument zijn inkomen wenst te spenderen.

De consument koopt een bepaalde hoeveelheid van alle beschikbare goederen. De combinatie van zo een goederenhoeveelheid noemen we een goederenbundel.

Het aantal goederen is onbepaald.

Lees meer...

Wijzigingen in de prijzen van andere goederen: de kruiselingse prijselasticiteit

Substituten: vervangen elkaar

Vb. rijst en aardappelen

Complementen: zijn afhankelijk van elkaar

Vb. CD’s en CD-spelers

Onafhankelijke goederen: hebben niets met elkaar te maken

Vb. schoenen en kaas

De samenhang tussen deze goederen in de voorkeur van de consument zal de richting van de prijseffecten mee bepalen. Om dergelijke effecten van wijzigingen in de prijs van goed b op de vraag naar goed x te meten, wordt gebruik gemaakt van de kruiselingse prijselasticiteit.

Lees meer...

De inkomenselasticiteit: luxegoederen en noodzakelijke goederen

De inkomenselasticiteit geeft weer met hoeveel procent de consumptie van een goed toeneemt als het inkomen met 1% stijgt.

Inferieur goed

Ey < 0

Consumptie neemt af als inkomen toeneemt

Budgetaandeel neemt af als inkomen toeneemt

Noodzakelijk goed

0< Ey < 1

Consumptie neemt toe als inkomen toeneemt

Budgetaandeel neemt af als inkomen toeneemt

Luxegoed

Ey > 1

Consumptie neemt toe als inkomen toeneemt

Budgetaandeel neemt toe als inkomen toeneemt

= het aandeel van een goed in het totale budget

Het verband tussen inkomen en consumptie kan grafisch voorgesteld worden adhv de Engelcurve.

Zie figuur p 130!!!

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen