Menu

De prijselasticiteit van de vraag

De prijselasticiteit van de vraag is altijd negatief of 0.

p kleine wijziging in p

grote wijziging in q

heel elastisch (grote rico)

v

q

p grote wijziging in p

kleine wijziging in q

inelastisch (kleine rico)

q

v

Voor zeer kleine wijzigingen in de prijs wordt de prijselasticiteit gelijk aan:

  • puntelasticiteit

= rico van de vraagcurve

Zie figuur p 81!!!

Bij een elastische vraag: prijsstijging leidt tot een daling van de inkomsten

Bij een inelastische vraag: prijsstijging leidt tot een stijging van de inkomsten

Zie figuur p 83!!!

Perfect inelastisch: er is geen reactie van de gevraagde hoeveelheid op prijsveranderingen

Q blijft constant

Perfect elastisch: er is een oneindig grote reactie van de gevraagde hoeveelheid op

prijsveranderingen.

P is de constante

Factoren die de elasticiteit bepalen:

De prijselasticiteit neemt over het algemeen toe in absolute waarde naarmate:

- er meer vervangproducten zijn

  • gaat sterker reageren als er alternatieven zijn

- de vraag een minder dringend karakter heeft

  • als het niet echt nodig is

- het aandeel van het beschouwde goed in het budget groter wordt

  • grote hap uit het budget als het goed al duur was

- de beschouwde tijdsperiode langer wordt

  • als er tijd is om alternatieven te vinden

Lees meer...

de prijselasticiteit van vraag en aanbod

De mate waarin de gevraagde en de aangeboden hoeveelheden reageren op prijsveranderingen is van groot praktisch belang.

Dit wordt gemeten door het vergelijken van relatieve prijs- en hoeveelheidsveranderingen.

Het concept dat de relatieve verandering in de gevraagde of aangeboden hoeveelheid relateert aan de relatieve prijsstijging, is de prijselasticiteit.

Lees meer...

de prijsvorming

Bij de meeste prijzen is de gevraagde hoeveelheid niet gelijk aan de aangeboden hoeveelheid.

Bij vrije prijsvorming zal die prijs dan ook de neiging hebben om te veranderen.

Bij een vraagoverschot zal de prijs stijgen.

  • Vraag is groter dan het aanbod

Bij een aanbodoverschot zal de prijs dalen.

  • De vraag is kleiner dan het aanbod

Als de vraag gelijk is aan het aanbod is er evenwicht.

  • Zie figuur p 76!!!

Zeer vaak wordt de evenwichtsprijs niet gerealiseerd.

Dit kan komen doordat de gevraagde of aangeboden hoeveelheden niet snel en vrij kunnen variëren.

Ook het veelvuldig verschuiven van de vraag- en aanbodsfuncties, of de terughoudendheid van de verkopers om hun prijs vaak en drastisch te wijzigen, kunnen ervoor zorgen dat de evenwichtsprijs niet tot stand komt.

Er zijn 3 manieren waarop de evenwichtsprijs kan worden berekend:

- Trial and error: dit heeft veel weg van de praktijk van de veilingmeester die een willekeurige prijs afkondigt, vaststelt of er een vraag- dan we aanbodoverschot is, en dan de prijs aanpast in de gewenste richting.

dit komt voor als de vraag- en aanbodsrelaties niet gekend zijn.

- Grafisch komt het evenwicht overeen met het snijpunt van de vraag- en aanbodrechte.

- Algebraïsch qV = qA

de evenwichtsprijs is die prijs waarbij de gevraagde en de aangeboden hoeveelheid, die beide afhangen van de prijs, aan elkaar gelijk worden.

Lees meer...

Algemene en partiele vraagfuncties

Als we een verband leggen tussen de gekochte hoeveelheid van een goed en alle factoren die het koopgedrag beïnvloeden spreken we van de algemene vraagfunctie.

= de gevraagde hoeveelheid van consument i

P = prijs van het gevraagde goed

Pa = prijs van concurrerend goed

Y = inkomen

Ceteris paribus: we veronderstellen dat er 1 factor verandert terwijl de andere constant blijven.

Als we de ceteris paribus stelling volgen en ons dus alleen concentreren op de verandering van 1 factor spreken we van een partiële vraagfunctie.

Alle factoren worden constant gehouden behalve de factor voor “;”.

De constante factoren worden hier niet meer vermeld.

De grafiek:

p

q

Er is een negatief verband tussen prijs en gevraagde hoeveelheid.

Algebraïsche weergave: zie boek p 69!!!

Lees meer...

de vraag

A + B + C + D + E = marktvraag

A = individuele vraag

De marktvraag beschrijft hoe de gevraagde hoeveelheden van een goed variëren wanneer factoren die het koopgedrag beïnvloeden, veranderen.

  • Het is de resultante van het individuele aankoopgedrag.
  • Het is de som van de individuele vraag van alle consumenten.
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen