Menu

Politieke filosofie van Reinhold Niebuhr

Volgens Greenspan: overheid moet niet ingrijpen en begrijp dat de bonussen tot publieke verontwaardiging hebben geleid. Maar hij vertrouwt toch op de markt. Die blijkt juist niet te functioneren.

Het tegenovergestelde van Greenspan: filosofie van Reinhold Niebuhr (1892 – 1971).

Boek: Moral man and immoral society. Er dient een onderscheid gemaakt te worden tussen het morele en sociale gedrag van individuen en dat van maatschappelijke groepen. Op individuen kan vaak moreel beroep worden gedaan. Voor groepen, naïef om te verwachten dat gewenste veranderingen via zelfregulatie/gedragscodes tot stand zouden komen. Maar hoe bonuscultuur beteugelen?

Wouter Bos pleit voor inkomenspolitiek dier die er vooral op is gericht de excessen aan de top aan te pakken.

Verder, sterke maatschappelijke druk en hard overheidsingrijpen kunnen de randvoorwaarden creëren om het culturele maatgevoel (maat houden) ingang te doen vinden.

HC

Sociaal kapitaal: hulpmiddelen die in een gemeenschap aanwezig zijn om gezins –en sociale organisatie vorm te geven (vertrouwen). Toespitsing op meso-niveau: bedrijfseconomie, managementwetenschap.

Terugblik

Kernvraag: hoe creëert een samenleving welvaart? Welvaart voor allen? Verschillende paradigma’s, cultuurbepalende blik/visie, manier waarop samenleving naar een vraagstuk kijkt. Waar of niet weten we niet, maar in bepaalde fase geaccepteerd.

Adam Smith versus Karl Marx. Strijd gevoerd in de 19e en 20e eeuw. In twee blokken: kapitalistische en communistische blok. In jaren 60: 2/3 van de wereld onder invloed van communistische invloedsfeer en 1/3 kapitalistische wereld (vrije wereld). Grote maatschappelijke implicaties en grote menselijke slachtoffers.

Lees meer...

Mimetische begeerte

Volgens Girard: mensen volgen een ander na in wat zij begeren te hebben. Vanuit deze nabootsing/mimese willen zij vooral dat hebben wat een ander heeft -> Daarom begeerte streng verbieden (oorlog vermijden).

Volgens Kleinberg: consumptiemaatschappij gebaseerd op het aanmoedigen vd begeerte.

Volgens Aristoteles: het geld als een goed dat je eindeloos kunt vermeerderen.

Voor crisis, werd financiële wereld bewonderd en benijd. Zij verschaften de voorbeelden die de toon aangaven en waarvan het gedrag werd nagevolgd. Cassidy zegt: rationeel kuddegedrag.

‘Als iedereen om je heen hetzelfde doet, voelt je eigen gedrag niet aan als onverantwoordelijk’, volgens NLe vereniging van Banken. Maar bij de bonussen trok de belastingbetaler aan het kortste eind en de ontvangers konden hun feestje voortzetten. Twee korte opmerkingen:

- Aan ondeugden (als hebzucht) valt niet te ontkomen, maar men moet maat houden bij de uitoefening ervan

- Gebakken lucht van veel financiële transacties/producten van de banksector, zij verminderen welvaart en productie. Dit geeft aan hoezeer geld onze maatschappij beheerst ipv. andersom.

Lees meer...

Performativiteit

Eind jaren negentig, discussie over de eerste grote bonussen. In eerste instantie werd gedacht aan beperkt aantal individuen. Langzamerhand het besef dat het om veel topmensen ging, -> een ware cultuurverandering.

In veel beroepen staat intrinsieke arbeidsmotivatie (inhoud, plezier en maatschappelijk belang) centraal. Waarom is bij bankiers de extrinsieke motivatie (bonussen) zo belangrijk? Volgens Velthuis en Noordegraaf-Eelens, neoliberale inspiratie van de bonuscultuur:

- Neoliberale karakter ontleend aan Friedman (hij ontkent dat banken/grote ondernemingen een maatschappelijke verantwoordelijkheid zouden hebben).

- Daardoor hele theorieën over bonussen ontwikkeld, in ingewikkelde economische modellen. Managers kregen hoge bonus naarmate zij er beter in slaagden bepaalde doelen voor hun aandeelhouders te bereiken.

- Dus inhoud vh werk, ondergeschikt aan extrinsieke motivatie.

- Performativiteit = het gaat er om de werkelijkheid te veranderen, niet om haar te beschrijven. Economen beschrijven de werkelijkheid niet, ze performeren haar.

- Er werd een economisch model ontwikkeld dat een performatieve werking had: managers maken voortdurend rationele keuzes, streven alleen eigenbelang na, en zijn alleen via financiële prikkels te motiveren.

- Naar mate de topmensen bekend raakte met het model gingen ze zich er naar gedragen. Zolang de suggestie blijft bestaan dat de bonuscultuur gebaseerd is op een wetenschappelijk oordeel over de drijfveren vh menselijk handelen -> weinig verandering.

Lees meer...

Hebzucht en bonussen

Tegenwoordig worden heel veel bonussen uitgekeerd in banksector. Vroeger volgens Hazelhoff topman van ABN Amro: als je rijk wilt worden moet je maar in het bedrijfsleven gaan werken. Toen hij met pensioen ging, veranderde ABN: expansief financieel beleid.

Lijkt wel of kritiek op bonussencultuur op dovenmansoren is gericht.

- Beruchte uitspraak van de bankier Gordon Gekko: ‘Greed is good’. Hiermee rechtvaardigt hij dat hij bedrijven opkoopt om ze te reorganiseren teneinde ze met extra winst te kunnen verkopen.

- Volgens Ayn Rand: The utopia of greed. Hebzucht is een positieve eigenschap.

- Lofzang van Francisco d’Anconia ‘making money’: bankiers van Wall Street belichamen de hoogste deugdzaamheid.

- Volgens John Galt: piramide van bekwaamheid. Aan top worden ze schandalig uitgebuit door de werkende massa, die nauwelijks iets bijdraagt aan maatschappelijk product, dus ze verdienen extra bonussen.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen