Menu

Discuss the relationship between well-being and autonomy.

Persoonlijke autonomie is noodzakelijk voor welzijn. Men ervaart een grotere mate van succesvolle betrokkenheid in activiteiten die het waard zijn wanneer deze activiteiten zelf gekozen zijn. Autonomie betekend echter niet direct een goed welzijn. Het maken van eigen keuzes brengt ook lasten en gevaren met zich mee. Gevaren kunnen zich uiten op het moment dat mensen beslissingen nemen die niet goed zijn voor het welzijn. Een voorbeeld zou kunnen zijn, het deelnemen aan de ramadan. Dat is schadelijk voor de basis behoeften, die onder welzijn vallen. Ook in het geval van kinderen zou autonomie een gevaar kunnen opleveren. Zij zijn zelf niet in staat overwogen beslissingen te nemen, omdat zij niet de effecten op lange termijn kunnen overzien. Ouders nemen over het algemeen beslissingen voor het kind. Wanneer deze het welzijn van het kind in gevaar brengen komen we bij een belangrijk kernbegrip in deze discussie, gestructureerd paternalisme. De overheid bepaald niet volledig hoe mensen moeten leven, maar zij kunnen wel ingrijpen wanneer er slechte keuzes gemaakt worden. Het is niet alleen belangrijk om kinderen te kunnen beschermen, maar ook om volwassen te beschermen. Het gaat om een gevoel van algehele veiligheid. Mensen behouden dus wel hun autonomie, maar er zitten grenzen aan de keuzes die zij mogen maken. Door middel van (gedeeltelijke) autonomie kan een individu zijn levensomstandigheden en welzijn maximaliseren, zonder hierbij schade aan anderen aan te doen.

Lees meer...

Be able to discuss features of well-being according to White.

White legt well-being op verschillende fronten uit. Ten eerste noemt hij drie dingen waarvan hij denkt dat ze belangrijk zijn voor een gezond/florerend leven. Succes, actieve en welwillende betrokkenheid bij activiteiten en relaties (relationships). Om dit mogelijk te maken, zegt white, dat er geen autoriteiten zijn die beslissen welke activiteiten de moeite waard zijn voor het welzijn van jezelf. Er zijn wel heel veel mensen die je vertellen hoe zij denken dat jij het beste je leven kunt leiden, maar een onderdeel van onderwijs moet zijn dat je dit leert bekritiseren. Je wordt opgeleid tot een autonoom persoon dat voor zijn eigen welzijn kan zorgen.

Naast de drie elementen, noemt White nog een aantal vereisten kenmerken, ook wel basis behoeften, voor gezondheid/ een florerend leven. Deze bevatten de biologische behoeften en de sociale behoeften van de mens. Precieze betekenis zie je hieronder.

White zegt ook dat een florerend leven niet gelijk staat aan een plezierig leven. Soms moet je kiezen tussen leuk en wat goed voor je is. Ook moeten we ons niet richten op ons eigen succes als doel in het leven. Sommige dingen moeten spontaan gebeuren.

Verder maakt white nog een contrast tussen persoonlijk welzijn en een moreel leven. Wat moreel goed is staat niet altijd in lijn met jouw eigen welzijn.

Ten slotte noemt hij nog dat we welzijn niet te veel met ‘leisure’ moeten associëren.

Sommige dingen doen we niet omdat we het leuk vinden, maar gewoon omdat het moet. Zoals werken. Uiteraard zijn er mensen die van hun werk houden, maar veel mensen doen dit niet. Hierin kun je nog verschil maken in werk waarin je zelf keuzes mag maken en werk waarin alles opgelegd wordt van bovenaf. Het zou volgens white goed zijn om ‘heteronomous’ werk te verwijderen uit de samenleving. Het is beter voor het geluk en dus voor het welzijn als we autonome banen hebben.

Lees meer...

Discuss and critique well-being as preference satisfaction.

Well-being (het welzijn van een persoon) is een gevolg voldoen aan de verlangen/voorkeuren van de mens. Het gaat om krijgen wat je wilt. Hierin heb je basis behoeften (zoals eten, een huis, school, etc) en meer diepgaande verlangens. Alles wat onder we onder welzijn verstaan zorgt er uiteindelijk voor dat je je goed voelt (dat je happy bent). Toch doen mensen niet alle dingen waar ze gelukkig van worden. Sterker nog, er zijn meer dingen die we niet doen dan die we wel doen, ook al worden we er misschien wel even gelukkig van. Dit komt doordat we over de lange termijn kijken en dat veel dingen ons op de lange termijn ongelukkig maken. Een voorbeeld: Stel je houd heel veel van taart en je wilt dat het liefst elke dag eten, want daar wordt je gelukkig van op dat moment. Toch weet je dat je dat niet moet doen, want als je dat een jaar lang doet eindig je als obesitas patiënt en daar wordt je niet gelukkig van. Dat is niet goed voor je welzijn. Daarom is het van belang dat we verlangens filteren en inperken tot deze die echt belangrijk zijn in een leven. Krijgen wat je wilt is niet altijd goed voor het welzijn, het is belangrijk dat je als individu goed geïnformeerd bent over de voor en nadelen van de verlangens die je hebt. Op die manier kun je een overwogen beslissing maken, die zorgt voor een goed welzijn. Hiervoor zijn geen grenzen opgelegd door iemand, je bepaalt het helemaal zelf. Dit is dan ook het ideaal waar veel mensen naar leven, maar dit hoeft niet te betekenen dat preference satisfaction ook de bron van welzijn is! Er is geen bewijs dat het welzijn van een persoon een gevolg is van de voldoening aan zijn goed geïnformeerde behoeftes.

Extra toevoegingen die je kunt noemen zijn:

Denk bij de preference satisfaction ook aan Huxley’s happy pills. Hierin nemen mensen telkens een gelukspil wanneer ze zich ongelukkig of depressief voelen. Dit draagt op de lange termijn niet bij aan well-being, omdat het voelen van geluk niet meer speciaal is of komt door een ervaring. Het nemen van een pil is een heel ander soort gelukkig gevoel dan het gelukkig voelen door een ervaring of activiteit. Ook raakt men aan dit gevoel gewend, waardoor het niet meer als speciaal wordt herkent. Men wil steeds beter en steeds meer, maar daardoor zijn we weer terug bij af.

Preference satisfaction kan ook worden bereikt door Nozick’s ‘experience machine’. Deze geeft je wanneer je maar wilt het gevoel dat je krijgt van bepaalde geluksmomenten. Ieder persoon heeft een aantal uren dat hij kan verblijven in deze experience machine. Maar hierdoor raakt men verveeld. De dingen die veroorzaken dat je je goed doet voelen, zijn dingen die soms gebeuren en zeker niet de hele dag door. Deze gevoelens zijn daarom speciaal. Wanneer je deze gevoelens de hele tijd kunt ervaren, zijn ze niet meer speciaal en raken ze in geprogrammeerd. Daardoor voelt het niet meer als speciaal en gelukkig wanneer deze gevoelens worden ervaren.

Lees meer...

Be familiar with several accounts of well-being.

Happiness Men wil gelukkig zijn

  • Hiervoor zijn er achtergrond condities nodig die de overheid kan bieden, zoals gelijke kansen voor iedereen, keuzemogelijkheden. Concrete voorbeelden zijn verzekeringen, onderwijs, eten etc. Maar dit hangt ook af van de leefcondities.
  • Cultuur: als je in een westerse maatschappij leeft heb je bijvoorbeeld een huis nodig, onderwijs, werk. Maar als je in een stam in Afrika leeft heb je juist vaardigheden nodig om eten te vinden en een groep waarin je kan leven.
  • Tresholds: je hebt ook beperkingen nodig. Zodat je geen foute keuzes maakt in je
  • leven.
  • Identifying from the inside: je moet in een cultuur leven waarin je je kan
  • identificeren. Jouw waarden moeten overeenstemmen met die van de cultuur waarin je leeft. Als je je niet kan identificeren met de groep waarin je leeft dan kan je ook niet gelukkig zijn in de groep.
  • Autonomy: je wilt graag je eigen leven bepalen
    • Eigen keuzes maken
    • Eigen verantwoordelijkheid hebben
    • je mening veranderen als je dat wil.
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen