Menu

Een zwakke of een krachtige (zelf-) evaluatie

Zwak evalueren is afwegen tussen verlangens zonder daarvan de waarde te bekijken. Waarden of dieper betekenissen bestaan onafhankelijk van de individuele wil. (het waardensysteem overstijgt het subjectief motivationeel systeem.)

DUS: een essentiële eigenschap van de persoon is zijn capaciteit voor krachtige evaluatie tijdens zijn
zelfevaluatie, dit veronderstelt bijgevolg een bepaalde taal een bepaalde sensibiliteit.

Lees meer...

Authenticiteit onderscheidt zich van autonomie

Autonomie:
= radicale zelfbepaling (desnoods buiten de context om)
= negatieve vrijheid

Authenticiteit:
= positieve vrijheid/ gemotiveerde betrokkenheid
= de queeste om jezelf te worden, veronderstelt een hermeneutiek van het zelf

Authenticiteit is het resultaat van:

- Een zelf-articulatie door een kritische zelf-interpretatie en een krachtige zelf –
evaluatie
- Een zelf-articulatie in een sociale context

Lees meer...

Uiteenlopende visies in verband met ‘autonomie’: liberalisme, holisme en mechanisme

Twee hedendaagse strekking over anatomie worden door Taylor op antwoord voorzien:

1. Enerzijds werd autonomie omschreven als zelfbeschikkingsrecht. Autonomie herleidt tot vrijheid. De opbouw van persoonlijke autonomie verloopt ‘atomisch’ en ‘liberalistisch’.

Volgens Taylor verloopt de opbouw ‘holistisch’ en ‘ communitaristisch’, dus in een sociale context.

2. Ook een overdreven pessimistische visie stelt hij in vraag; ‘Is persoonlijke anatomie wel mogelijk in het gedetermineerd zijn van een persoon?’ Taylor zoekt ook hier naar een noodzakelijke en voldoende voorwaarden voor persoonlijke autonomie in een deterministisch universum.

Taylor zie de mens niet als een objectief ding of feitelijke gegevenheid, maar als een zichzelf interpreterende en evaluerend wezen. Maar het is geen creatie uit het niets; de persoon articuleert zichzelf op basis van een vooraf gegeven waardenhiërarchie.

DUS: In Taylor zijn visie is het autonome zelf het resultaat van zelfinterpretatie en zelf-evaluatie tegen de achtergrond van een horizon van betekenis en waarde.

Deze wending stuit op een grens, een ‘malaise’;
– De nadruk op het individualisme,
– De teloorgang van traditie en verbanden,
– Dominantie van de instrumentale rede

Lees meer...

E Levinas: heteronomie

De Franse filosoof Levinas neemt filosofische systemen die het begrijpen en definiëren van de achtergrond in relatie tot zichzelf en de wereld zwaar onder de loep. Alle IK-filosofieën zijn volgens hem ego-logiën, die te weinig bezig zijn met de aanwezigheid van de ander. Hij plaatst de

IK-ANDERrelatie

centraal. Hij gaar hierbij in dialoog met het concrete leven. Door de traumatische ervaringen in de nazi-holocaust heeft hij een nieuwe en bevrijdende visie op de mens en God.

De ‘Ik-Ander’-relatie

Hij onderscheidt 3 zijnsniveaus (wordingsniveaus van het Ik)

1. Naamloosheid / Het volstrekt onbepaald zijn

Het anoniem zijn (kan je begrijpen via de WO, joden waren zo opeengepakt dat je geen mens meer bent, maar je bent het ook niet, alle soldaten dood op elkaar gestapeld. In de kampen was totale desubjectivering; iedereen kaal, iedereen een nummer, de mens verliest zichzelf)

2. Naamloosheid tot zelfbeschikking/ Het zijn van de zijnden of de hypostase (het mens-zijn)

Het menselijke subject wil niet herleid worden tot iets of niets. (= de hypostase). Organiseren van de wereld rondom zich om zo het genieten veilig te stellen. Soms is het mens-zijn klemzitten in zichzelf (bv joden moesten niets misdoen, ze werden gestraft omdat ze jood waren) dit is belemmering van jezelf door jezelf.

3. Naamloosheid tot verantwoordelijkheid/ De sociale relatie

Verantwoordelijkheid voelen voor de ander

  • De ethische relatie wordt gekenmerkt door assymetrie, de ander is niet mij gelijken (absolute alteriteit)
  • De sociale relatie wordt voor mij ingesteld door de ander. Het gelaat van de ander spreekt mij aan (aangesprokenen) en plaats mij in een radicale heteronomie.
  • De aanspreking door het gelaat is ethisch van aard het is een imperatief. Kan positief en negatief zijn. (bv Gij zult niet doden; Negatief: hij gaat ervan uit dat ik zou doden.


Positief :Hij erkent mij, ik krijg verantwoordelijkheid. Persoon doet beroep op mij (= het ethische moederschap)

Lees meer...

J.P. Sartre: ‘Je suis donc je pense’.

Inleiding

Het denken in Parijs na WOII werd gekenmerkt door 2 stromingen:

o Existentialisme kent hoogbloei na de val van nazisme. Het werd door Sartre uitgewerkt. Het is een vorm van humanisme, de menselijke vrijheid is belangrijk.

o Het structuralisme loste het existentialisme af.

Sartre is belangrijkste figuur van het existentialisme . de walging over het bestaan is de grondhouding hiervan. Hij houdt een pleidooi voor de spontaniteit van de vrijheid (katholieke christene namen hem dit kwalijk). Binnen de gedachtelijn van de Katholieken kunnen we stellen dat een handeling goed is als ze congruent is met de antropologische structuur van de mens (bv zelfbehoud, overleven.)

-> het handelen volgt uit het zijn.

De stelling dat de onveranderlijke menselijke natuur het uiteindelijk argument is van de moraliteit is ondenkbaar voor existentialisten. De eeuwige normen en God moeten worden geschrapt om menselijke vrijheid mogelijk te maken ( atheïsme, de mens kan niet vrij zijn onder het alziende oog van God) het bestaan kan niet worden bepaald vanuit het eeuwig zijn (: l’existence précède l’essence) De mens is niets anders dan wat hij doet. De mens wordt volledig verantwoordelijk gesteld voor zijn eigen daden en bestaan (: individualisme)

De ‘ik-ander’ –relatie

Sartre maakt een psychologisch toneelstuk en zo rekende hij op een theatrale manier het geloof in anderen af. Hij projecteert 3 mensen in het hiernamaals, het speelt zich af in een salon waar je dus met elkaar moet leven. Er zijn geen deuren, geen vensters en geen spiegels (je bent geïsoleerd van de buitenwereld en kan je enkel spiegelen in de ogen van een ander). Ze hebben alle3 iets mis gedaan (zoals de meesten wel iets misdoen) en kunnen het niet lang verborgen houden. E vermoorde haar kind, I was lesbisch en G was een lafaard. Alle ingrediënten voor een driehoeksverhouding zijn aanwezig.

Wat is deze blik niet?

Het vatten van de blik van een ander is niet het waarnemen van het oog .

Wat betekent deze blik dan wel?

Het is een ervaring, aanvoelen of zich bewust worden van bekeken te worden. Ik wordt teruggeworpen op mijn eigen kwetsbaarheid, ik begrijp onmiddellijk dat ik bekeken wordt. De blik is dus een intersubjectief gebeuren (object-subject)

Wat betekent bekeken worden voor mij?

3. De dood van mijn subject zijn

Door een ander bekeken te worden openbaart mijn blik. Het kost mijn eigen subjectiviteit. Ik verlies mijn levend-subject zijn.

Dood-subjectzijn betekent:

  • de ander ontneemt mijn subjectiviteit als oorzaak en oorsprong van de betekenis van objecten
  • de blik betekent de dood van mijn subjectiviteit als kunnen –zijn. Ik ben geen meester meer van de situatie en houd mijn modelijkheden niet langer meer in mijn handen
  • tenslotte moet mijn vrijheid onder de blik van een ander verdwijnen. Ik ben niet langer vrij, maar de slaaf van een vrijheid van de ander

4. De schaamte

Schaamte door het bekeken te worden. Ik schaam me over mezelf en mijn vrijheid. Schaamte is het herkennen van object te zijn.

5. Ma chute originelle, c’est l’existende d’autrui

Deze zin synthetiseert de betekenis van de subjectiviteit van de ander. Als een subject me bekijkt wordt ik een object. Ik ben dus altijd in gevaar om van subject naar object te veranderen.

6. Et, par la, je me récupère

Het is duidelijk dat er maar 1 manier is om mijn subject terug te winnen . Om mij van objectzijn te bevrijden, probeer ik mijn blik op de ander te richten. Zo wordt die een object. Zo herwin ik mijn subject.

Dus de menselijke relaties voor Sartre zijn: ofwel verwerpt de ander mij en reduceert die mij tot een object ofwel behoud ik mijn subjectiviteit door de ander als object te zien. Andere mogelijkheden zijn er niet voor hem..

Bestaat er dan geen ‘wij-ervaring’?

In sommige omstandigheden kan een solidariteit ontstaan tussen meerdere mensen onder de blik van 1 persoon die hen alle beheerst (= wij object ervaring) ofwel heeft men de ervaring samen hetzelfde doel na te streven (= wij subject ervaring). Toch is deze ervaring steeds beschreven vanuit

1 persoon. De subject-ervaring is niet deelbaar.

Komt men in de liefde niet tot inter-subjectiviteit?

Volgens Sartre is dit niet mogelijk in de zin van subject-subject relatie. Toch zal de mens niet stoppen dit te willen bereiken. Bv liefde is bemind willen worden, dat betekent dat je de ander zijn subject zijn zal ontkennen of bezitten.

Lees meer...

De materialistische mensvisie

Het eerste mensbeeld was de dualistische mensvisie. Dit dualisme slaagde er niet in de eenheid lichaam-geest goed te omschrijven.

Situering van het materialisme

De tegenstelling immateriële ziel en materieel lichaam werd pas vanaf Descartes als een werkelijke scheiding uitgewerkt. Na Descartes, tijdens de Verlichting hebben ze de neiging de geest niet als iets anders te zien dan de materialiteit, maar als iets dat er volledig in ondergedompeld is, het bewustzijn is toch volledig geworteld in de lichamelijke processen. Niet alleen het lichaam is een machine, maar heel de mens (= L’homme machine)

Alles is te herleiden naar dode stof in beweging. Een idee is niet meer dan een hersenproces.

Algemene voorstelling van de materialistische mensvisie

Het is een monistische visie, ze ontkennen de dualiteit in mensen. Ze herleiden alles tot 1 aspect (reductionisme of herleidingsdenken)

Materialisten komen buitengewoon sterk onder de invloed van:

o De eenheid van de mens

o De verwantschap mens- natuur

o De evolutie van de kosmos waarin de materialiteit overweegt

o Ze erkennen enkel de materialiteit als werkelijkheid

o Miskennen de geestelijke dimensie in de mens

o Ontkennen de dualiteit

De mens is een ding, net als alle andere dingen. Elk kwalitatief verschil tussen de mens en een ander ding is slechts schijn. Mensen zijn net als alles anders het resultaat van kosmische processen en krachten.de materialist miskent het geestelijke ( hij ontkent het niet). Ze zien het geestelijke niet enkel het materiële.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen