Menu

Euthanasie

We hebben allemaal al van euthanasie gehoord en hoe dit in België in zijn werk gaat, nu zullen we een paar voorbeelden geven hoe dit in andere landen gaat:

Vrouwenverbranding in India = suttee. Verbranden van vrouwen op eigen verzoek. Samen met het lichaam van hun overleden echtgenoot. Maar soms ook gedwongen door familie om karma en status te verbeteren.

Levend begraven bij de Dinka

In Sudan. Als de leider van de stam doodgaat verliezen ze wei (= geest, adem.) Als leider merkt dat hij aftakelt doet hij een verzoek om hem levend te begraven. Wordt in zittende houding in put gezet en dan wordt het graf met rundermest dicht gegooid. Dan wordt zijn oudste zoon opgetild en zo gaat de wei over van vader op zoon. Tekenen van rouw en verdriet zijn hier ongepast, omdat het om leven gaat.

Levensbeëindiging op verzoek bij de Eskimo’s

Gedragen zich zeer onafhankelijk van elkaar. Tolerantie van niet productieve groepsleden is groot behalve in tijden van voedselschaarste. Als persoon voelt dat hij/zij niet meer meekan vraagt die om een iglo te bouwen voor hem/haar. Deze persoon kruipt in de iglo en ze sluiten de iglo van buiten af af. Daar sterft de persoon.

Wat hetzelfde is bij deze 3 manieren=

- het opzettelijke levensbeëindigend handelen

- door een andere

- op diens verzoek.

Deze elementen vinden we ook in onze wet terug.

Lees meer...

Interpretatie van Ruard Ganzenvoort: het einde van een tandeloze God.

Na de wereldoorlogen was er een herziening van het godsbeeld (als reactie op alle verschrikkingen).

Als het kwade goede mensen treft dan geloven ze niet in zijn almacht. Ze verbreken het verband tussen God en het kwaad zodat ze toch nog konden geloven. lijden is geen straf meer, maar hoort bij het leven.

Deze verschuivingen bieden geen antwoorden meer op vragen zoals zinloos geweld. We worden terug geworpen op eigen verantwoordelijkheid en wij zijn ook machteloos.

Slachtoffers van zinloos geweld moet hun machteloosheid worden herkend, maar als het wordt herkent geraken ze niet meer uit het slachtoffer zijn. we gebruiken de woorden Bekrachtiging’ of ‘empowerment’ nu. Dit betekent: Macht over een ander versus macht met of macht voor een ander

Er wordt niet uitgegaan van een relatie van tegenover, maar van verbondenheid tussen twee personen. God is er op uit om machteloze mensen sterk te maken, op eigen benen te laten staan in verbondenheid met Hem. De machteloze (wij) krijgt bij Hem de ruimte om zoveel

verantwoordelijkheid op zich te nemen als hij of zij kan dragen. Niet meer, maar ook niet minder…

Door de onmacht van God kan het lijden draaglijk gemaakt worden, maar het schiet tekort als we de strijd aan moeten gaan met het kwaad.

Het evangelie van een tandeloze God kan ons niet redden. Het bloed van Abel roept tot de hemel om recht, om oordeel. God duldt het kwaad niet.

Hij kiest voor slachtoffers, en bekrachtigt ze in de strijd tegen het kwaad.

Ganzevoort gaat dus van machteloze liefde uit.

Lees meer...

De profetie van Hosea.

God openbaart zich als liefde in de Bijbel. En dit wordt steeds duidelijker. De visie van kwaad evolueert zo van angst voor weerwraak (voor wat, hoort wat) naar zonde-bewustzijn (schenden van een relatie of verbond).

Profeet Hosea heeft een relatie met Gomer, tempelprostituee (= ontrouwe Israël)

Gomer blijft omgaan met het kwaad en krijgt verschillende kinderen daardoor. Uit woede geeft

Hosea de kinderen volgende namen: ‘God zal onheil zaaien’, ‘Geen erbarmen’ en ‘Niet meer mijn volk’, De profeet wordt woedend (machteloze liefde)

Hosea probeert eerst zijn vrouw met geweld te belemmeren om te gaan let het kwaad, lukt niet.

Harde maatregelen (alles afnemen) dringen zich op. MAAR dan ben ik ontrouw aan mezelf

Enige weg: ontrouwe partner nog meer beminnen (machtige liefde) en kinderen adopteren en hun namen veranderen. Ze worden alle tekenen van de liefde die het kwaad overwon.

In de bijbel blijkt uit verhalen dat God wel inmengt uit liefde en met macht. Hosea gaat ervan uit dat God een machtige liefde heeft

Lees meer...

Reacties op de visie van kushner

- Voordelen:
°bescheidenheid in de relatie tot het leven en tot God

- Nadelen

Komt niet uit of voorbij het klassieke dilemma van macht en goedheid: ‘tegenover’-denken

“Of God nu als almachtig of onmachtig wordt gezien, in beide gevallen blijven mensen machteloos Tegelijk houden mensen in beide gevallen de verantwoordelijkheid om de wereld te verbeteren…” (R.Ganzevoort)

Lees meer...

God en het lijden vanuit Kushner zijn perspectief

In onze wereld krijgen onschuldige mensen ongelukken… God doet ons dit niet aan. God is – net als ons – boos op het lijden. We moeten voortaan boos zijn om het ongeluk en niet op God, want god staat aan onze kant en is ook boos op het onrecht. Maar nu zoeken we waar het onrecht dan wel vandaan komt.

  • we moeten god niet liefhebben omdat hij ons beschermd of omdat we bang zijn van hem, maar omdat God het beste deel van onszelf in de wereld is. liefde is niet het bewonderen van iemand die volmaakt is, maar het aanvaarden van iemand die niet volmaakt is met al zijn imperfecties.
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen