Menu

Harold Kushner en Job

Hij vertrekt bij het boek Job. Hij bouwt een paar stellingen op:

- God is almachtig en is de oorzaak van wat er in de wereld gebeurt
- God is rechtvaardig en goed en de mensen krijgen wat ze verdienen
- Job is een goed man

Zolang je niet lijd aanvaard je de stellingen, maar als je lijd gooi je makkelijk 1 stelling overboord.
Kushner ontkent de eerste stelling.

Lees meer...

Nog verder naar zingeving voor lijden zoeken

Er wordt altijd maar nagedacht over het lijden. Theorie is nooit bevredigend

Praktijk - Doe iets! Steek je handen uit de mouwen! Dus een oproep tot het bestrijden van het lijden
het is dus belangrijk, maar ook ons handelen kent grenzen


We vragen niet meer waarom we lijden, maar we zoeken naar hoop om het lijden te doorstaan.

Lees meer...

Reacties op het theodictee-systeem

a. Bedenkingen van de theoloog Schillebeeckx:
- Waarom alles naar God doorschuiven? Wat met onze menselijke verantwoordelijkheid?…
- Van theodicee naar antropodicee

b. Bedenkingen van de filosoof Kant:
- Foutief godsbeeld – speler met poppen
- Foutief mensbeeld – mens middel voor een doel – mens als marionet
- Na de tsunami in Lissabon: theorie helpt de lijdende mens niet !! we moeten stoppen over
lijden na te denken.
- Er is geen theodictee die de mens in zijn lijden helpt, want hoe je er ook over nadenkt, er
verandert niets aan de feiten.

Lees meer...

Maybaum zijn interpretatie van het (joodse) lijden

God `bedient' zich als het ware van het joodse volk om beslissende wendingen in de geschiedenis te realiseren. Deze gebeurtenissen gaan meestal gepaard met vormen van extreem onheil en lijden. Maybaum benoemt ze met de Hebreeuwse term‘churban' (`catastrofe'). Een churban omvat steeds twee aspecten: vernietiging én vooruitgang. In elk kwaad steken met andere woorden twee facetten (positief en negatief). God heeft een doel. Bv Hitler is volgens hem de dienaar van God die gebruikt wordt voor het binnentreden in een modernere wereld en een natie te vormen. 2/3 van de Joden zijn niet omgekomen en draagt nu de vruchten van wat toen gebeurt is.

Lees meer...

Job: ‘Dat is onrechtvaardig, roep ik, maar niemand gaat erop in.’

Joodse Bijbel (Job) of Tenach en die is gevormd uit de eerste letters van de namen van de drie Stuvia.com - De Marktplaats voor het Kopen en Verkopen van je Studiemateriaal

"afdelingen" waarin de geschriften van deze Bijbel zijn gegroepeerd. De verhouding van deze drie afdelingen wordt vaak weergegeven met concentrische cirkels.

  • De T staat voor Tora, de eerste vijf boeken van de Bijbel die vaak met 'wet' worden vertaald, maar 'onderwijzing' is correcter want dynamischer (het is geen wetboek van strafrecht).
  • De N staat voor Newie´iem, profeten.
  • De Ch staat voor Chetubiem, de geschriften.


In dit boek vinden we verschillende Godsbeelden -> God als rechtvaardige rechter. Het boek is niet meteen geschreven en er worden verschillende visies in elkaar gevlochten: (pg 127)

Kaderverhaal: Job was een onberispelijke en rechtschapen man, hij vreesde God en bleef ver van het kwaad. De duivel(diabolos) komt bij God en zegt dat Job niet oprecht geloofd en dat hij enkel dient omdat hij voordeel geeft. Hij vraagt of hij Job mag testen. De duivel laat vele rampen op hem los en

Job raakt iedereen kwijt. Job antwoordt met: “Het goede nemen we wel aan van God, waarom het kwade niet?” daarna volgt de pijnlijke verwerking van zijn lijden.

Middenstuk: De echte crisis vecht Job dan uit met het denken van zijn vrienden. Ze zeggen dat Job wel iets misdaan moet hebben om zo een lot te verdienen. Loontje komt om zijn boontje OF een bepaalde visie op rechtvaardigheid.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen