Menu

De toegevoegde waarde van HRM

Verschuivingen

Hoe kan HR zich onderscheiden

“ Rather than following the crowd in human resource practices, firms should think about how being different can help them create the distinctiveness needed to succeed.”

  • Innovatiever zijn: Vb naar jongere generatie toe aantrekkelijker zijn.
  • Vb: Employer branding, performance management: verloning op basis van prestaties.
  • Individueel: verloning op maar

Wie voert het personeelsbeleid?

“HR no longer is sitting on the sidelines. We’re right in there with the line people as opposed to playing a more secondary support role.”

  • HR: system, processen, beleid uittekenen.
  • Lijnmanager: verantwoordelijk voor het uitvoeren van het HR beleid. Moet er meer tijd insteken.
  • Medewerker zelf: moet initiatief nemen om door te groeien, als hij niet aangeeft dat hij wil doorgroeien, blijft hij zitten.

Wie staat aan het hoofd?

“The cut, cut, cut manager will be replaced with someone who can build, change and develop for the future.”

  • HR gaat mee het bedrijf opbouwen.

Lees meer...

Major risks of the three pillar model

In general:

  • Complicated structure: a 3D-matrix
  • Low cost expectations might turn out to lead to high cost realities
  • Too much HR - internally focused
  • Different roles require different skills, meaning different people

At the level of the Corporate HR Competence Centre:

  • High in the sky: lack of alignment of local practices and global policies
  • Too much HQ driven
  • Enemy n° 1 for all decentralised HR offices
  • Risk of drying out in the end

At the level of the HR Business Partner:

  • Local optimisation: ‘wat we zelf niet uitgevonden hebben kan niet goed zijn.’
  • Lack of “cross border” thinking
  • The NIH-syndrome: there is always a good reason to be different
  • HR takes over the ‘people management role’ of the line people

At the level of the Shared Services Centre:

  • Time consuming in the beginning, might take the energy (money) away from the relational contacts
  • High potential cost of coordination / integration
  • Requires a lot of discipline from the user
  • Underestimation of the technical difficulties
  • Difficult to have feeling with local knowledge that is needed
  • Lack of effective accountability within the HR department
Lees meer...

Major opportunities of the three pillar model

  • Cost reduction
  • Higher & standardised service level because of specific SLA’s
  • Greater consistence and accuracy
  • Less transaction time needed
  • More accessible for “high-end” relational services
  • Anytime, anywhere, Employee Relationship Management: ‘the segment of one’: Hoe meer informatie opportal, hoe meer de medewerker die gelijk waar kan raadplegen zonder ‘mij’ lastig te vallen.
  • Different career opportunities for HR people
  • Improve learning across organisational boundaries
Lees meer...

HR Shared Service Centre

Characteristics:

  • Centralisation of administration & procedures: een kleine groep mensen als belangrijkste doel
  • Based on a “click-call-face approach”: bij een probleem : eerst op het internet kijken, dan bellen naar een callcenter en pas als het probleem echt niet kan opgelost worden krijg je iemand (Face) te zien
  • Adding value by reducing administrative and transactional activities: Doel van het HR Shared Service Center is om al wat transactioneel is op te vangen: waar de relatie niet van belang is: het doet er nie toe wie antwoord als het antwoord maar juist is. Traditioneel: Klassieke HRM processen zoals selectie... ó Transformationele processen: verandering...
  • Strongly ‘e-supported’ or even ‘e-lead’
  • Defining specific service level agreements (SLA’s) upfront

Lees meer...

HR Business Partner

Characteristics:

  • By definition decentralised HR
  • Driven by BU-thinking: het bedrijf bestaat uit verschillende business units: Hoe groter de afstand daartussen, hoe moeilijker HR centralisatie
  • Process leaders of change & adaptation
  • Close to BU manager
  • Action driven: actie gedreven mensen, ‘doeners’.
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen