Menu

Strategische keuzes op verloningsgebied

  • Beloningsgrondslagen:
    • Functie vs. Vaardigheden (kennis en kunde: handig wanneer prestaties moeilijk te beoordelen zijn)

Functie als beloningsgrondslag:

- = verloning rechtstreeks gelinkt aan de ‘functie’ die wordt uitgeoefend (vaak gekoppeld met anciënniteit)

- Typisch binnen de functionele organisaties (vb overheidssector)

- Wanneer moeilijk om MW naar eindresultaten te onderscheiden

- Functiezwaarte = salarisschaal

- Anciënniteit = doorgroei in salarisschaal

- + punten:

* Eenduidig systeem

* Reflecteert het vereiste niveau van kennis en kunde en het benodigde niveau van probleembehandeling

(minder met verantwoordelijkheid).

* Nadruk eerder op collectieve dan op het individuele

* Lange historiek en sterk uitgewerkte systemen beschikbaar

- punten:

* Betekenis van functie in het huidig arbeidsleven? (alles is dynamischer geworden)

* Risico tot Rigiditeit

* Moeilijk om te individualiseren en goede van minder goede performers te onderscheiden.

Lees meer...

Verloningssysteem

  • Discussie: “ Medewerkers zouden meer gemotiveerd zijn wanneer een groot gedeelte van hun salaris variabel (prestatiegerelateerd) zou zijn.”
    • Weinig zekerheid en motivatie, creativiteit daalt, sfeer daalt door rivaliteit
    • Pas wanneer de basisbehoefte vervuld is, dan pas naar de volgende behoefte: ‘Safety’ (basisloon) belangrijker dan ‘Appreciation’ ( variabel loon.)
    • Niet akkoord
  • Discussie: “Hoe groter de financiële beloning om een activiteit uit te voeren, hoe interessanter die activiteit wordt bevonden.”
    • Motivatie om iets te doen:

- Extrinsiek (fianncieel): Theory X:

° People dislike work and try to avoid it

° People need to be forced to work and one should only threaten them with punishment.

° Most people avoid taking responsibility

° Above all, people want job security

- Intrinsiek (activiteit op zich): Theory Y:

° People don’t dislike working

° People don’t like to be controlled and threatened with punishment.

° Under the right conditions, people do not refuse to take responsibility.

° Next to striving for security, people have other needs such as self-actualization.

  • Niet akkoord
  • Discussie: “Zelf wanneer hetgeen ik voor mijn jobuitoefening krijg (loon, vrijheid, verantwoordelijkheid) aanzienlijk minder is dan bij vele anderen met een gelijkaardige job, ik voel me toch OK, zolang ik iets meer krijg dan mensen uit mijn directe omgeving.”
    • Equity theory:

- afweging output t.o.v. input van jezelf (O Me/I Me) en vergelijken met anderen (O others/I others)

- Enkel verschil met referentiekader: slecht gevoel

- Cognitieve dissonantie

  • Akkoord

Lees meer...

Rechtvaadig loon: Hoe bepalen?

  • Interne rechtvaardigheid: In welke mate is de bepaling van het loon het resultaat van een billijke precedure? (input?)
  • Externe rechtvaardigheid: In welke mate kunnen de verschillende lonen als billijk ten opzichte van elkaar worden gepositioneerd? (binnen de organisatie maar ook ten opzichte van loonschalen in andere – vergelijkbare – organisaties.)

Lees meer...

Looncomponenten

  • Basisloon
    • = vast salaris, als resultaat van een intern (binnen bedrijf) en extern (in de regio) vergelijkingsproces.
    • Regeling overuren/shift-premie
  • Vaiabel loon
    • = Bijkomende financiële beloning gerelateerd aan performantie/ vaardigheden/ competenties/ ervaring
  • Voordelen
    • = bijkomende financiële beloning (overuren/ shift-premie/ maaltijdcheques/ bedrijfswagen/ penseioenspaarplan/ stock opties...)
Lees meer...

De "Halo" en "Horn" effecten

Wanneer het positief beoordelen van een aspect of kenmerk van een persoon doorklinkt in een positieve beoordeling op andere aspecten, kan er sprake zijn van een "Halo effect". Hetzelfde geldt voor negatieve aspecten ("Horn effect").

  • Horn-effect: idem maar voor negatieve
  • Vage doelstellingen

- Discussie: “Hoe moeilijker het vooropgestelde objectief is, hoe beter de prestaties zullen zijn.”

+: * positief effect op zelfvertrouwen

* Meer motivatie

* Extra incentive

-: * Kwaliteit kan eronder leiden

* Indien onhaalbaar, demotiverend

- Oplossing: Moeten zoveel mogelijk aan het SMART-principe voldoen:

* Specific

* Measurable

* Achievable

* Realistic

* Time

  • ‘Similar-to-me” effect: mensen die bepaalde kenmerken gelijk hebben met de beoordeler worden positief beoordeeld.
  • Extreem hoog/laag evalueren:

- Milde en strenge samenzetten

- Alternatief: forced distribution

  • Functie-effect

Lees meer...

Beoordelingsgesprek

· ó Functioneringsgesprek: In Functioneringsgesprek:

o Samen overleggen hoe het beter kan => coaching.

o 2 richtingscommunicatie (dialoog).

o “werkbeleving”: bv relaties t.o.v. collega’s.

o Toekomst: Hoe beter doen in de toekomst?

· Definitie Beoordelingsgesprek:

o Een periodiek georganiseerd gesprek.

o Tussen een medewerker en zijn directe chef

o Omtrent de:

- Output (het werkresultaat), het werkgedrag en de interpersoonlijke relaties

o In het verleden (evaluatie over het verleden)

o Met het oog op een optimalisering van deze drie aspecten in de Toekomst

o Dit zowel op korte als op lange termijn.

· Doel Beoordelingsgesprek:

o Feedback naar medewerker: motor van veranderen en verbeteren.

o Afstemmen van referentiekader: verwachtingen chef ó medewerker.

o Afstemmen van lange termijn strategieën met korte termijn tactieken.

o Optimaliseren van: (*eerder functioneringsgesprek)

- Het toekomstig werkrestultaat

- Het toekomstig werkgedrag

- De toekomstige werkrelaties

o Valideren en bijsturen van het selectieproces

o Plannen van promoties (horizontaal), mutaties (ook verticale wijzigingen) en uitwervingen: doordat de organisatie steeds breder wordt verkleint de kans op promotie => Oplossing: mutaties.

· Wanneer en hoe vaak beoordelen?

o Frequentie afhankelijk van:

- Betrokkenheid van het lijnmanagement

- Bedrijfscultuur

- Levenscyclus van de werknemer

- Ondernemingsstrategieën en politieken (geloof bij de top van de organisatie)

o Tijdstip:

- Eindejaarsperiode?

- Verjaardag?

- Beter: berekent op basis van datum van indienstname.

· Twistpunten:

o Spanningsveld tussen personeelsdienst en leidinggevende (uitvoeren)

- Rol personeelsdienst: NIET: actief beoordelen, WEL installeren en opvolgen van het systeem.

- Hoe meer performance management leidinggevend is, hoe beter

o Beoordelen en remunereren:

- Continuum: directe koppeling versus volledige onafhankelijkheid

- Centreel bij beoordelingsgesprek (en bij functioneringsgesprek):

* Vertrouwensrelatie

* Gesprek = onderhandelen

* Het toekomstig functioneren

o ADVIES:

- Beide processen duidelijk scheiden

- Wel in dezelfde lijn handelen.

· Bij een objectieve beoordeling is er kans op een aantal valkuilen Valkuilen:

o Halo-effect: door positieve:

- vorige beoordelingsgesprekken

- enkel recentelijke observaties

- geen nieuws is goed nieuws

wordt het huidige beoordelingsgesprek beïnvloed.

· ó Functioneringsgesprek: In Functioneringsgesprek:

o Samen overleggen hoe het beter kan => coaching.

o 2 richtingscommunicatie (dialoog).

o “werkbeleving”: bv relaties t.o.v. collega’s.

o Toekomst: Hoe beter doen in de toekomst?

· Definitie Beoordelingsgesprek:

o Een periodiek georganiseerd gesprek.

o Tussen een medewerker en zijn directe chef

o Omtrent de:

- Output (het werkresultaat), het werkgedrag en de interpersoonlijke relaties

o In het verleden (evaluatie over het verleden)

o Met het oog op een optimalisering van deze drie aspecten in de Toekomst

o Dit zowel op korte als op lange termijn.

· Doel Beoordelingsgesprek:

o Feedback naar medewerker: motor van veranderen en verbeteren.

o Afstemmen van referentiekader: verwachtingen chef ó medewerker.

o Afstemmen van lange termijn strategieën met korte termijn tactieken.

o Optimaliseren van: (*eerder functioneringsgesprek)

- Het toekomstig werkrestultaat

- Het toekomstig werkgedrag

- De toekomstige werkrelaties

o Valideren en bijsturen van het selectieproces

o Plannen van promoties (horizontaal), mutaties (ook verticale wijzigingen) en uitwervingen: doordat de organisatie steeds breder wordt verkleint de kans op promotie => Oplossing: mutaties.

· Wanneer en hoe vaak beoordelen?

o Frequentie afhankelijk van:

- Betrokkenheid van het lijnmanagement

- Bedrijfscultuur

- Levenscyclus van de werknemer

- Ondernemingsstrategieën en politieken (geloof bij de top van de organisatie)

o Tijdstip:

- Eindejaarsperiode?

- Verjaardag?

- Beter: berekent op basis van datum van indienstname.

· Twistpunten:

o Spanningsveld tussen personeelsdienst en leidinggevende (uitvoeren)

- Rol personeelsdienst: NIET: actief beoordelen, WEL installeren en opvolgen van het systeem.

- Hoe meer performance management leidinggevend is, hoe beter

o Beoordelen en remunereren:

- Continuum: directe koppeling versus volledige onafhankelijkheid

- Centreel bij beoordelingsgesprek (en bij functioneringsgesprek):

* Vertrouwensrelatie

* Gesprek = onderhandelen

* Het toekomstig functioneren

o ADVIES:

- Beide processen duidelijk scheiden

- Wel in dezelfde lijn handelen.

· Bij een objectieve beoordeling is er kans op een aantal valkuilen Valkuilen:

o Halo-effect: door positieve:

- vorige beoordelingsgesprekken

- enkel recentelijke observaties

- geen nieuws is goed nieuws

wordt het huidige beoordelingsgesprek beïnvloed.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen