Menu

The Performance Management cycle

  • Cascadering:
    • Vanop het hoogste niveau verstrekken met een aantal doelstellingen en die overbrengen naar de laagste niveaus (spanningsveld: rele
    • Bovenaan: 1e luik cascadering
    • Onderaan:

- WN worden doelstellingen opgelegd en gecoached. (beslissingen nemen op loopbaanniveau, goal setting)

- Feedback/evaluatie

- Verloning: differentiëren naargelang prestaties (bonus, salarisverhoging)

- Opleidingen, ontslag

  • Recrutering en selectie
Lees meer...

Critical issues

  • Assessor training:
    • observation ó interpretation: Stel een verschillende score: hebben we hetzelfde gezien? VOOR interpretatie?

Voorbeeld: assertiviteit (score 8) ó agressiviteit (score 2)

=> teruggaan naar observatie: vaak op detaillistisch niveau

Wat is de juiste interpretatie? cultuurgebonden

  • managers ó consultants: Wie zit er als observator bij?

Gros van de observatoren: best managers uit de organisatie, zij kennen de bedrijfscultuur dus kunnen het best interpreteren.

MAAR: als ze daarvoor niet opgeleid zijn is het niks waard, bv politieke inmenging is uit den boze!

  • Selection of exercises: Moeten jobspecifiek zijn! Anders observeert men dingen die niet relevant zijn!
  • High acceptability for candidates: Zitten liever in een assessment center dan in een interview of voor een test op de PC
  • Validity
    • criterion related: .60 => 60% van de variantie verklaard: hoge predictieve kwaliteit
    • but...
  • Cost ó utility
  • Conclusion: it is a good technique but we do not know why

* beperkende factor van de observator: observeert geen gedrag maar een persoon.

Lees meer...

Assignments

! moeten job gerelateerd zijn! (verschillende oefeningen)

  • In-Basket: typische managementoefening. Voorbeeld:50 mails beantwoorden in 0,5u
    • 2 varianten:

- Half uur alleen laten en daarna observatie van presentatie die je er over geeft.

- Van in het begin geobserveerd

  • Hoe maken mensen keuzes en wat zijn de gevolgen?
  • NIET juiste of foute keuze!!
  • Group discussion: allemaal case om in te studeren en die daarna bespreken met elkaar. =>Gedrag observeren: Wie hakt knopen door enz.
  • Presentation:
    • Voorbereid
    • Op het moment zelf
  • Role playing:(≠group discussion => samen gedrag) WEL:
    • Acteur in situagie (dialoog)
    • Met groep: hoe negotiëren (de individuen tegen elkaar)
  • Interview: Leiden!
  • Attainment tests: groepstest
Lees meer...

History

  • German army after World War I
  • British & US War Office Selection Board
  • In industry AT&T from 1956

“the Management Progress Study”

- 25 criteria

- Predicting promotion to MM functions

  • Today:

- Selection

- Promotion

- High potential policy

Lees meer...

What?

  • Present behavior as predictor: huidig gedrag
  • Behavioral criteria: gedragsmatig => specifiek
  • Job related simulations
  • Interaction of candidates:zeer goede kandidaten confronteren met andere goede kandidaten.
    • Reden: Op de job moeten ze vaak samenwerken.
    • Gevolg: - sommigen worden een soort leider (succes!)

- anderen zetten zich af

- nog anderen kruipen in hun schulp

  • Multiple assessors (discusion): observeren hoe de kandidaat reageert bij het uitoefenen van de oefening. Multiple om subjectieve te vermijden. Discussie: elk een score geven. Uitleg geven bij grote verschillen in score. Om de uiteindelijke score te bepalen een discussie voeren in het voordeel van de kandidaat.
  • Multiple exercices: gedragsmatige criteria laten observeren in verschillende oefeningen.
  • Several days (2 to 3): vroeger: verschillende dagen: ook buiten de oefening wordt geobserveerd, vb als je daarna een pint gaat drinken
Lees meer...

Selection interview

  • Definitie:M/V uitnodigen en een gesprek voeren aan de hand van vooropgestelde criteria
    • Meest gebruikte techniek.
    • De persoon fysiek gezien hebben.
  • Purpose:
    • Collecting information
    • Providing information
    • Giving a fair hearing: de kandidaat het geovel geven dat hij zich kan voorstellen. ! B2BóB2C: kandidaat die je afwijst is een mogelijke klant.
    • Ritual & human aspects and behaviors
  • Criticism:
    • Unreliable
    • Invalid: niet meten wat je meent te meten?
    • Subjective: door 2 verschillende personen geïnterviewd => 2 verschillende meningen.

* Webster’s research results: de eerste impressie ligt waarschijnlijk vast binnen de eerste drie minuten. De interviewer past zijn vragen aan aan de hand van die eerste impressie. Het is dus een subjectief gesprek dat in een bepaalde richting wordt geduwd. Zich hiertegen beschermen door te zorgen dat de rest van het interview zo gestructureerd mogelijk verloopt (elke kandidaat ongeveer dezelfde vragen).

  • Conclusie: Niet het interview maar de interviewer ligt dikwijls aan de basis van het probleem
  • Review topic: How to improve manager’s interviewing skills?
  • Interview strategies:
    • Frank and friendly strategy: Durven vragen, vb waarom al veel veranderd van job? (frank) maar er geen sort van mondeling examen maken, spanning vermijden, je moet de kandidaat zien als hij zich goed voelt (friendly)
    • Problem solving strategy: Problemen uit het verleden voorleggen en ragen hoe ze dit zouden oplossen. Bij personen die nog niet gewerkt hebben reflecteren naar de vrije tijd.
    • Stress strategy: wanneer stressbestendigheid belangrijk is in de job: dit onderzoeken in het interview.
    • Sweet and sour strategy: Als je het gevoel krijgt dat de kandidaat niet eerlijk is. “Pleasers” geven het antwoord dat de interviewer wil horen. => Eerst meegaan in wat je denkt dat een leugen is en dat dan doorbreken. Ook achterhalen waarom de kandidaat dat doet: enkel voor een goeie indruk te geven (niet noodzakelijk negatief) of liegt die regelmatig om bestwil?
  • Vershcillende interviews:
    • Individual interview: Nadeel: niet alle informatie.
    • Sequential interview: eerst een algemeen interview en in een tweee interview inzoomen op bepaalde aspecten. Eventueel verschillende interviews laten doen door verschillende mensen. Voordeel: verschillende meningen (intersubjectief).
    • Interview in tandem: Één persoon interviewt en een andere observeert.

Voordeel: korter op de bal spelen

Nadeel: door tussenkomst van anderen kan de meeting mislukken.

  • Group interview: er zitten verschillende personen rond de tafel, de interviewers praten door elkaar.
  • Panel interview: lijkt op een group interview, maar idereen heeft eigen vragen en ze praten niet door elkaar.

Voordeel: niet door elkaar, duidelijker.

Nadeel: lijkt een kruisverhoor

Vraag: Hoe noodzakelijk is het om tegen verschillende personen te kunnen praten?

  • Review topic: role of personnel vs. line manager.
  • The ‘hard to interview’ ones:
    • The “silent introvert”: geeft vaak een slechtere impressie dan de werkelijkheid.
    • The “pleasers”: is zeer empathisch, kan de interviewer perfect naar de mond praten. Oplossing: zo min mogelijk suggestieve vragen stellen.

* kan soms een positieve eigenschap zijn voor de beoogde job.

  • The “try hard”: Probeert zodanig hard zijn best te doen dat hij zichzelf verliest en stuntelig overkomt.

* soms zijn ze zo: niet stressbestendig en geen goede kandidaat

* soms zodanig veeleisend omdat ze de job zo graag willen dat het fout gaat.

=> de kandidaat op zijn gemak proberen stellen.

  • The “talkers”: Komen binnen, beginnen te praten tot het eind. Opletten dat je niet te weinig vragen kan stellen: het uur is dan om, is volgepraat en je weet eigelijk niks.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen