CIM
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
Centrum voor Informatie over de Media: onderzoekt het bereik (=aantal lezers) en de dekkingsgraad (=grootste bereik in een regio) & de gegevens ter echtverklaring.
Centrum voor Informatie over de Media: onderzoekt het bereik (=aantal lezers) en de dekkingsgraad (=grootste bereik in een regio) & de gegevens ter echtverklaring.
Essentieel belang voor de advertentie-inkomsten.
Niet aantal gedrukte exemplaren, maar aantal verkochte en aantal lezers per nummer
Inkomsten: losse verkoop, abonnementsgelden, reclame, buitenopdrachten en overheidssteun.
Rechtstreekse subsidies: verdeeld onder de kranten via de BVDU, steun naargelang behoefte ipv evenredigheid om zo te vermijden dat grote kranten groter worden en kleine verdwijnen.
-> democratische waaier binnen de pers in stand houden. Betekent niet dat kranten afh worden vd regering.
Onrechtstreekse subsidies: fiscale en andere tegemoetkomingen vd overheid.
Gezien worden, maar ook gezien worden door de juiste doelgroep.
Bedrijven beginnen eigen publicaties of verspreiden huis-aan-huisfolders en adverteren niet meer in kranten, adverteren via het semantisch web (Web 3.0.)
Kranten moeten afstand nemen van het commerciële businessmodel, dat staat kwaliteitsjournalistiek id weg. (overleven op advertentie-inkomsten).
Kranten moeten gelezen worden omdat ze belangrijk zijn.
Directe ( =uitgever brengt zelf in omloop) en indirecte ( =beroep gedaan op organismen die de grootste kosten verzorgen) distributie.
Bij de promotie wordt rekening gehouden met het product en de lezer. AMP (Agence et Messagerie de la Presse): grootste distributeur in België. ->
Kunnen ook voor inhoud verantwoordelijk zijn.
Gevaren van commercialisering: niet de druk van adverteerders of uitgevers op hun redactie.
Wel: - Tijdsdruk en dwanggedachte dat men de primeur moet hebben.
- Produceren van 4x zoveel nieuws als de vorige generatie.
-> Churnalism: copy-paste-journalistiek: onmiddellijk overnemen zonder correctheid te checken.
Redacties zijn afhankelijk van NA’s, die wel instaan voor de nauwkeurigheid vd quotes maar niet of die de waarheid bevatten.