Menu

Het verdedigbaar concurrentievoordeel

De reden voor een consument is om jouw product te kiezen en niet dat van een ander.

Een concurrentievoordeel moet verdedigbaar te zijn. Dit houd in:

- ergens goed in is (sterk punt)

- waar haar concurrenten niet goed in zijn

(en ook moeilijk goed in kunnen worden: verdedigbaar),

- op een punt dat van belang is voor de afnemers.

Ondernemingen die een dergelijk voordeel hebben, zullen in hun bedrijfstak de beste financiële resultaten kunnen behalen.

 Een sterk punt leidt tot een concurrentievoordeel maar niet altijd.

Dit is pas het geval als aan twee voorwaarden is voldaan:

  1. de concurrenten hebben dat sterke punt niet: het is dus een relatief sterkpunt
  2. het sterke punt is relevant: het is van belang voor afnemers.

Sterk punt: na gaan of de concurrenten dat sterke punt ook hebben via concurrentenanalyse

Vervolgens het sterke punt ombouwen naar een voordeel voor de afnemers

 vb. kwaliteit of een lagere prijs

Is het concurrentievoordeel ook verdedigbaar is? Dat is het grootste probleem.

Voor het kiezen van een concurrentievoordeel moet men drie zaken weten:

- Consumer: Welke producteigenschappen vindt een consument belangrijk?

- Compititors: Hoe goed zijn de concurrenten op die producteigenschappen?

- Company: Hoe goed is of kan 'jouw merk' zijn op die producteigenschappen?

Lees meer...

Selecteren van de marktsegmenten

Drie mogelijke segmentatiestrategieën onderscheiden:

1. Geconcentreerde benadering = focus- of nichestrategie): één segment op de markt kiezen

Voordeel: - in dit segment weinig concurrentie

- zeer gerichte positionering: duidelijk 1groep en zo een hechte band met de klanten kan opbouwen

 Nadeel: hoog risico: een merk is afhankelijk van slechts één kopersgroep.

2. Gedifferentieerde benadering: selectie van alle of enkele segmenten, en verschillende benaderingen voor die segmenten.

 Voordeel: minder risico door spreiding van activiteiten.

3. Ongedifferentieerde benadering: Selectie van alle of enkele segmenten zonder deze segmenten op verschillende wijze te benaderen.

+ 4. Volledige segmentatie: afzonderlijke klanten als afzonderlijke segmenten.

= extreme vorm van een gedifferentieerde benadering: segmenten bestaan uit één klant.

= one-to-one marketing

 Voordeel: hogere opbrengsten doordat men beter inspeelt op specifieke behoeften van segmenten.

Nadeel: hogere kosten

Lees meer...

Analyse van de gegevens

Uit de verzamelde gegevens segmenten zoeken: 2 principes:

- A priori segmentatie = voorwaartse segmentatie

Ingedeeld op basis van algemene kenmerken tussen groepen en daarna verschillen in gedragskenmerken zoeken

- Segmentatie op basis van gedragsverschillen = achterwaartse segmentatie.

Eerst zoekt men de verschillen in gedragskenmerken en dan de algemene kenmerken op basis waarvan de groepen kunnen worden beschreven.

Benefit segmentatie: bij de gedragsanalyse uitgegaan van verschillen in het belang aan bepaalde producten voor de afnemers

Voordeel: voldaan is aan homogeniteit/heterogeniteit

Lees meer...

Verzamelen van de gegevens

Segmentatievariabelen bij consumentenmarkten:

Geografische gegevens

- Regio

- Provincie

- Urbanisatiegraad

Demografische (en sociaal-economische) gegevens

- Leeftijd

- Geslacht

- Gezinsgrootte

- Gezinsfase

- Religie

- Inkomen

- Beroep

- Opleiding

- Welstandsklasse

Psychografische gegevens

- Levensstijl

- Persoonlijkheid

Gedragskenmerken (productgebonden)

- Gebruikssituaties

- Belang van producteigenschappen : prijs, kwaliteit, enz

- Gebruiksstatus : geen gebruiker, ex-gebruiker, potentiële gebruiker, eerste keer gebruiker, regelmatige gebruiker,...

- Gebruikshoeveelheid

- Merktrouw

- Fase in het koopproces : onbekend, bekend, geïnteresseerd, intentie tot aankoop

- Attitude ten opzichte van merk

- Rol in beslissingsproces initiator, beïnvloeder, decision maker

Segmentatievariabelen bij businessmarkten :

Demografisch

- Bedrijfstak

- Bedrijfsomvang

- Locatie

Gebruiksvariabelen

- Technologie (benodigde technologie bij klant)

- Gebruiksstatus (zware/lichte/geen gebruiker)

- Klantcapaciteiten (behoefte aan service)

Inkoopbenadering

- Inkooporganisatie (centraal, decentraal)

- Machtsstructuur (technisch georiënteerd, financieel, enzovoort)

- Soort relaties (sterk, zwak)

- Inkoopbeleid (leasing, service, systemen, enzovoort)

- Inkoopcriteria (kwaliteit, service, prijs, enzovoort)

Situatiegebonden factoren

- Urgentie van levering

- Toepassingen van geleverd product

- Ordergrootte

Persoonlijke karakteristieken

- Mate van gelijkenis met leverend bedrijf

- Risicohouding

- Leverancierstrouw

Lees meer...

Segmentatiemethoden

Vier segmentatievoorwaarden :

1. Homogeniteit/heterogeniteit:

- homogeniteit: binnen 1 segment zoveel mogelijk dezelfde voorkeuren

- heterogeniteit: tussen segmenten zouden zoveel mogelijk verschillen moeten bestaan

2. Voldoende omvang: Segmenten die zo klein zijn dat een winstgevende exploitatie onmogelijk is, zijn niet zinvol.

3. Meetbaar/identificeerbaar: De afnemers moeten op één of andere wijze geïdentificeerd kunnen worden

4. Bereikbaar: Voor het hanteren van de marktinstrumenten en vooral voor de instrumenten distributie en reclame, is het noodzakelijk het segment te kunnen bereiken.

Inzicht door kwantitatief onderzoek

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen