Het verdedigbaar concurrentievoordeel
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
De reden voor een consument is om jouw product te kiezen en niet dat van een ander.
Een concurrentievoordeel moet verdedigbaar te zijn. Dit houd in:
- ergens goed in is (sterk punt)
- waar haar concurrenten niet goed in zijn
(en ook moeilijk goed in kunnen worden: verdedigbaar),
- op een punt dat van belang is voor de afnemers.
Ondernemingen die een dergelijk voordeel hebben, zullen in hun bedrijfstak de beste financiële resultaten kunnen behalen.
Een sterk punt leidt tot een concurrentievoordeel maar niet altijd.
Dit is pas het geval als aan twee voorwaarden is voldaan:
- de concurrenten hebben dat sterke punt niet: het is dus een relatief sterkpunt
- het sterke punt is relevant: het is van belang voor afnemers.
Sterk punt: na gaan of de concurrenten dat sterke punt ook hebben via concurrentenanalyse
Vervolgens het sterke punt ombouwen naar een voordeel voor de afnemers
vb. kwaliteit of een lagere prijs
Is het concurrentievoordeel ook verdedigbaar is? Dat is het grootste probleem.
Voor het kiezen van een concurrentievoordeel moet men drie zaken weten:
- Consumer: Welke producteigenschappen vindt een consument belangrijk?
- Compititors: Hoe goed zijn de concurrenten op die producteigenschappen?
- Company: Hoe goed is of kan 'jouw merk' zijn op die producteigenschappen?