Menu

Het ‘ijsberg-concept’

Bij een ijsberg is er een zichtbaar en een onzichtbaar gedeelte. Dit wordt vergeleken met cultuur en identiteit.

De opvallende elementen bevinden zich ‘boven water’. De elementen die moeilijker te bepalen zijn (vb. taboes,…) bevinden zich ‘onder water’.

Lees meer...

Persoonlijkheid en cultuur

Veel bedrijven gebruiken de organisatiecultuur om te kijken wat hun persoonlijkheid is.

Wat bepaalt de organisatiecultuur?: doelen, mission statement, en algemene strategie.

Hieruit kan men dan kijken hoe een organisatie zich naar voor brengt: Vb. Creatief,gedurfd,…

Men moet persoonlijkheid en cultuur niet verwarren:

  • Cultuur = het geheel aan waarden, normen en tradities dat heerst binnen een bedrijf.
  • De organisatiecultuur kan formeel/informeel zijn en niet/wel uitgesproken.

=> Vb. uitgesproken cultuur = Mission statement

Lees meer...

Identiteit vd organisatie

= Hoe een organisatie zichzelf ziet en hoe ze wil overkomen. Als organisatie probeert men hier zoveel mogelijk controle over te krijgen.

Identiteit ve bedrijf bestaat uit 3 elementen (volgens Birkgit en Stadlet):

1) Gedrag: symboliseert het totale gedrag vd organisatie=> vb. van CEO, receptionist,…

2) Symbolen: huisstijl, logo, gebouwen, bedrijfskleding

3) Communicatie: alles wat gecommuniceerd wordt=> vb. CC, pers, publicaties,…

Spanningsveld tussen identiteit en imago:

  • Stakeholders kunnen een verschillend beeld hebben v een organisatie
  • Imago en identiteit komen niet altijd overeen, het is de taak vd PR deze kloof te overbruggen.

Hoe?: door identiteit zo goed mogelijk te sturen en door onbedoelde actie/communicatie te verminderen

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen