Management vd identiteitsrategie
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
= Een model dat ons herinnert aan de verschillende stadia in een strategie en waarmee de relaties duidelijk worden tussen de verschillende elementen.
= Een model dat ons herinnert aan de verschillende stadia in een strategie en waarmee de relaties duidelijk worden tussen de verschillende elementen.
Bij een ijsberg is er een zichtbaar en een onzichtbaar gedeelte. Dit wordt vergeleken met cultuur en identiteit.
De opvallende elementen bevinden zich ‘boven water’. De elementen die moeilijker te bepalen zijn (vb. taboes,…) bevinden zich ‘onder water’.
Veel bedrijven gebruiken de organisatiecultuur om te kijken wat hun persoonlijkheid is.
Wat bepaalt de organisatiecultuur?: doelen, mission statement, en algemene strategie.
Hieruit kan men dan kijken hoe een organisatie zich naar voor brengt: Vb. Creatief,gedurfd,…
Men moet persoonlijkheid en cultuur niet verwarren:
=> Vb. uitgesproken cultuur = Mission statement
= Hoe een organisatie zichzelf ziet en hoe ze wil overkomen. Als organisatie probeert men hier zoveel mogelijk controle over te krijgen.
Identiteit ve bedrijf bestaat uit 3 elementen (volgens Birkgit en Stadlet):
1) Gedrag: symboliseert het totale gedrag vd organisatie=> vb. van CEO, receptionist,…
2) Symbolen: huisstijl, logo, gebouwen, bedrijfskleding
3) Communicatie: alles wat gecommuniceerd wordt=> vb. CC, pers, publicaties,…
Spanningsveld tussen identiteit en imago:
Hoe?: door identiteit zo goed mogelijk te sturen en door onbedoelde actie/communicatie te verminderen
= Het geheel aan beelden en indrukken dat de publieksgroepen over een organisatie hebben verzameld. => Op basis v deze beelden kunnen de publieksgroepen een mening vormen.
= Het beeld dat publieksgroepen hebben ve organisatie => is veranderlijk?