Menu

Wat zijn werkelijke kosten v een crisis?

Buiten de schade aan reputatie zijn er ook ‘werkelijke’ kosten zoals:

  • Afleiding vh management: tijdens crisis heeft het management geen tijd vr het dagelijks bestuur, wnt wanneer er n crisis toeslaat moet het management n crisis runnen!
  • Bezorgdheid v werknemers: Veel bedrijven communiceren te weinig met hun werknemers is crisis, zo verliezen ze eigenlijk gemotiveerde helpers tijdens de crisis.
  • Politieke reactie: er ontstaat politieke druk vd overheid.
  • Wettelijke acties: Tijdens een crisis durven mensen een bedrijf nog sneller aanklagen.
  • Klantenreacties: Klanten zijn vergevingsgezind, tenzij je niet genoeg communiceert!
  • Marktvertrouwen en reputatie: De belangrijkste kostenpost, heel belangrijk!
Lees meer...

Waar komen crises vandaan?

Kunnen overal ontstaan, maar meer als 50% treedt op bij voedsel, drank en medicijnen.

Vaak ontstaan een crisis doordaat de verkeerde persoon de verkeerde info vast krijgt.

In de huidige samenleving (technologie) gebeurt het al sneller dat deze info vrijkomt.

Of de informatie komt van een insider. Zo ontstaan 25% vd crises. (geruchten)

Lees meer...

Fases vn crisisbehandeling

Fase

Kenmerken

1

Opsporing

De organisatie kijkt uit naar waarschuwingssignalen

2

Voorbereiding

De organisatie bemerkt de waarschuwingssignalen en bereidt plannen voor om de crisis te vermijden of plannen om met de crisis om te gaan zodra die optreedt

3

Insluiting

Stappen nemen om de lengte vd crisis of haar effecten te beperken

4

Herstel

Pogingen worden gedaan om terug te gaan naar de normale situatie

5

Leren

De organisatie evalueert de crisis om de negatieve uitwerkingen tegen te gaan en misschien mogelijke voordelen voor de toekomst in te zien

Lees meer...

Crisis-PR-management: De context

  • Hetgeen echt helpt bij een crisis is Issuemanagement: Als het bedrijf bezig is met issuemanagement tijdens en na een crisis (m.a.w. : altijd) kan het de crisis verzachten en misschien zelfs voorkomen dat de crisis een issue wordt. Daarbij moet het bedrijf snel en verantwoordelijk optreden. Men moet ook de meest relevante stakeholders verzekeren dat het bedrijf de omstandigheden weer onder controle heeft.
  • Wanneer de crisis dan echt doorbreekt, komt crisismanagementop de voorgrond. Dit is wanneer het bestaan en de continuïteit vh bedrijf worden bedreigd en als de situatie vraagt om ingrijpende maatregelen.
    • Enkele onderverdelingen door specialisten:

Volgens Seymour en Moor kan een crisis in 2 vormen voorkomen:

  • Cobra-symbool: voor de plotselinge crisis – is een ramp die plotseling toeslaat en het bedrijf compleet overvalt en het in een crisissituatie achterlaat.
  • Python-symbool: voor de sluipende crisis – is een verzameling issues die de onderneming 1 voor 1 besluipen en langzaam in de wurgreep nemen.

Volgens Sam Black:

Bekende onbekende: bevat ongelukjes die horen bij de aard vd organisatie en haar activiteiten=> vb. fabriceren of verwerken en de mogelijkheid v onvoorzien lozingen, bijv. als gevolg van fouten of ongelukken in de productie.

Onbekende onbekende: gebeurtenissen die niet voorspeld kunnen worden en die kunnen ontstaan door het gedrag v werknemers, externe gebeurtenissen of omstandigheden die onvoorspelbaar zijn.

Lerbinger categoriseerde 8 typen crises:

  • Natuurlijk: vb. Tsunami
  • Technologisch: vb. Mercedes auto had ontwerpfout en kantelde in stadaardtest
  • Confrontatie: vb. benzinestations v Shalle leden onder een consumentenboycot nadat het bedrijf een olieplatform wilde afzinken in zee.
  • Kwaadwilligheid: vb. geknoei met producten door privéburgers of door directe acties van bijv. dierenrechtenactivisten
  • Scheve managementwaarden: vb. baring banks werden opgedoekt na het gesjoemel van managers
  • Misleiding: vb. werknemers die werden misleid door directeuren die hun pensioenfondsen aanwendden voor de onderneming.
  • Wangedrag vh management: vb. geldverduistering
  • Business en economie: vb. economische crisis

Lees meer...

Procesvorming v organisatiereputatie

Dit model richt zich op de relatie tussen de verschillende elementen: organisatiecultuur, corporate PR, organisatie-identiteit, organisatie-imago en organisatiereputatie.

Het model helpt ons begrijpen welk element v invloed is op andere elementen.

Dit model herinnert de communcatiemedewerkers aan de factoren die bijdragen aan het vormen van een reputatie

Krachten in de omgeving en sector:

  • Omgevingsfactoren: technologie, wetegevin, natuur,…
  • Sectorfactoren: type activiteit

ü Beïnvloeden: proces, verschillende stadia en feedback.

Feedback:

  • Onderzoek naar imago bij stakeholders
  • Kan ook informeel zijn
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen