Menu

Ontwikkelingsfase vd organisatie

Begin

Groei

Volwassenheid

Afname

PR-orientatie

Marketingcommunicatie

Marketingcommunicatie

Interne communicatie

Marketingcommunicatie

Gemeenschapsrelaties

Interne communicatie

Financiële PR

Public Affairs

Marketingcommunicatie

Investor relations

Interne communicatie

Voorbeelden van PR-activiteiten

Face-to-face

Bijeenkomsten

Presentaties

Soc. Gebeurtenissen

Printmedia

Brochures

Website

Persberichten

Merchandise

Mediarelaties

Persberichten

Persconferenties

Briefings

Emails

Visuele marketing

Exclusieve verhalen

Corporate social responsability programme

Steun aan onderwijs

Goede doelen

Financiële pers

Issuemanagement

Intranet

Crisismanagement

Fusies

Interne communicatie

Klantenrelaties

Leveranciersrelaties

Behoud

Staf

PR als deel vd marketingketen

PR-specialist van consultancy bureau

PR-afdeling

Indien nodig: consultancy

Specialistische PR-staf en gespecialiseerde consultancies

Lees meer...

Omvang

PR hangt ook af vd omvang, hoe groter het bedrijf hoe groter de PR-afdeling. Terwijl sommige kleinere bedrijven wordt uitbesteed aan een extern PR-bureau.

Lees meer...

Sector

Stabiele sector: vooraf geplande en ondersteunende PR-activiteiten kunnen gehandhaafd worden.

Snelgroeiende sector: hebben snel reagerende en ook proactieve programma’s nodig. Men moet als bedrijf bekwaam zijn om te reageren om de dynamische markt.

Voorbeelden van verschillende sectoren: Overheid => gemeenschap, Snoepsector=> marketingcommunicatie,…

Lees meer...

Taakomgeving (= relatie met stakeholders)

Stakeholders: personeelsleden, leveranciers, afnemers, aandeelhouders, geldschieters en dergelijke. De micro-omgeving. Dit zijn zaken dichter bij huis en zij ook beter beheersbaar.

Dit publiek kan onderverdeeld worden in 4 groepen naargelang hun relatie (linkage):

  • Enabling linkages: verbinden de organisatie met stakeholders die het bestaan vd organisatie mogelijk maken. Zij hebben de macht en de middelen om te beslissen over het voortbestaan van de organisatie
  • Functional linkages: Verbinden de organisatie met groepen die maken dat de organisatie werkelijk functioneert => vb. leveranciers, afnemers,…
  • Normative linkages: heeft een organisatie met groepen die op de een of andere manier een oordeel vellen over de organisatie: vb. media, vakbonden,…
  • Diffused linkages: Verzamelnaam voor alle overige individuen of groepen die op een of andere manier belang hebben bij de organisatie
Lees meer...

Macro omgeving

Organisatie heeft hier geen vat op: bijv. overheidsbeslissingen, maatsch. trends,…

Wordt ook de maatschappelijke omgeving genoemd omdat maatschappij grote invloed heeft

Om de macro-omgeving te onderzoeken is er het STEP instrument: Sociaal, Technologisch, Economisch en Politiek

  • Vb. van een STEP analyse: Sociaal (levensstijlveranderingen, koopgewoonten,…), Technologisch (nieuwe technologieën, ontwikkelingskosten,…)

Economisch (rentekoersen, werkgelegenheidspeil, waarde van de euro,…)

Politiek (arbeidsrecht, handelsrecht, politieke verdragen,…)

Voorbeelden van verschillende maatschappelijke trends:

  • Globalisering: Vooral grote bedrijven doen dit, maar ook kleine bedrijven (vb. kleren halen in een ontwikkelingsland

  • Informatie en informatietechnologie: heeft verband met globalisering aangezien informatie onmiddellijk ontvangen en verzonden kan worden overal ter wereld. Dit heeft ook nadelen, zo kan een lek in een geheim dossier meteen de hele wereld rondgaan (vb. wikileaks)

  • Pluralisme: het idee dat de maatschappij bestaat uit diverse soorten groepen met verschillende culturen en dat al deze groepen in principe dezelfde rechten en mogelijkheden hebben.

  • Consumentisme en individualisme: De consumenten eisen meer en meer en door deze vele eisen evolueert de maatschappij ook meer en meer. Hoe meer eisen we stellen hoe meer bedrijven zich gaan aanpassen aan onze eisen en behoeften.

  • Nieuwsmedia: de media beïnvloed de publieke opinie en de publieke agenda. Vroeger diende het nieuws enkel om informatie te brengen, nu niet meer.
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen