Menu

PR-taken

3 gebieden:

  • Managementcommunicatie: communicatie door het management met als doel een gedeelde visie te ontwikkelen, vertrouwen in de leiding te kweken en te behouden. Ook communicatie waarbij men moet omgaan met veranderingen en werknemers versterken en motiveren.
  • Marketingcommunicatie: heeft als doel de verkoop van goederen en/of diensten te ondersteunen (dmv adverteties, promoties, direct mailing, pers.verkoop,…
  • Organisatiecommunicatie: een hoeveelheid communicatie-activiteiten, gewoonlijk op bedrijfsniveau. Bv. public affairs, relaties met investeerders of beleggers, PR,… Men noemt dit ook wel concerncommunicatie of corporate communicatie.

Vervolgens kan men de PR structuur nog verder onderverdelen naargelang de functionele lijnen of de taaklijnen:

Functionele lijnen: Indeling naargelang de functie wordt vaak gebruikt bij de afdeling PR. Hier gaat 1 persoon (of groep) naar alle taken kijken.

  • Vb.Directeur PR:
    • Interne communicatie
    • Public affairs
    • Financiële communicatie
    • Marketingcommunicatie

Taaklijnen: Indeling naargelang de taken gebruikt men vooral bij de communicatie. Het gevaar van beide benaderingen is dat de specialistische persoon functie-en taakgericht wordt.

  • Vb. Directie communicate:

Publicaties

  • Evenementen
  • Mediarelaties
  • Sponsoring
  • Web-PR

10 taken vn een PR-beoefenaar:

1) Schrijf – ectiewerk: Webblogs, jaarverslagen, toespraken, brochures,…

2) Mediarelaties en plaatsing: Contact met de media, tijdschriften,…

3) Onderzoek: Verzamelen v info over publieke opinie, trends, wetgeving,…

4) Management en administratie: Ontwikkelen v programma’s, doelen en doelstellingen bepalen, bepaling publiek,…

5) Speciale evenementen: organiseren en leiden v conferenties, openingen,…

6) Spreken: voor groep spreken, presentaties,…

7) Productie: fotografie, vormgeving, multimedia, artwork, audiovisueel,…

8) Training: mediatraining en optreden in openbaar, coachen bij schrijven,…

9) Contact: relaties onderhouden met media, lokale gemeenschap, vergaderen,…

10) Advisering: management adviseren op politiek en sociaal vlak, crisisvermijding en crisismanagement,…

  • De relatie tussen PR en marketing:
    • Marketing: veronderstelt dat er een ‘winst’ is bij elke uitwisselingsrelatie.
    • PR: Relaties op zich hebben waarde.
    • Dit is het grootste verschil tussen marketing en PR.

Bij PR gaat het over opbouwen van relaties met talrijke stakeholders, en het gebruik van een grote reeks middelen en technieken.

Maar deze scheidingslijn vervaagt. Veel organisatie hebben tegenwoordig één communicatiefunctie die beide dingen regelt.

Human resources of personeelszaken

ü Voor deze zaken is het evident dat PR-en human resources/personeelfuncties samenwerken om met de werknemers te communiceren.

ü Bij elke belangrijke verandering (fusie, ontslagen, promotie,…) is het van belang dat PR deze veranderingen juist en tijdig communiceert.

Lees meer...

PR-rollen

2 overheersende rollen:

  • Communicatiemanager: Plant en leidt de PR-programma’s, adviseert het management, neemt beslissingen over het communicatiebeleid en begeleidt de implementatie. => Communicatievoorziener, probleemoplosser.
  • Communicatiedeskundige: Is niet als strateeg betrokken bij de organisatorische besluitvorming, maar is betrokken bij de implementatie van PR-programma’s. Zoals het schrijven van persberichten, organiseren v evenementen en produceren van webcontent. Het gaat om het beheersen vd kneepjes vh vak.

!! Wij heten communicatiemanager maar we zijn eigenlijk communicatiedeskundige.

De rol van communicatiemanager wordt in 3 typen verdeeld:

  • Expertanalyticus: Staat in voor het onderzoek, de diagnose van PR-problemen. Stelt programma’s op om deze problemen aan te pakken en om ze op te lossen.
  • Communicatievoorziener: Is eigenlijk een communicatiemakelaar. Onderhoudt de relatie tussen organisatie en publiek.

  • Probleemoplosser: Helpt anderen hun communicatieprobleem oplossen. Soms is deze persoon ve speciaal bureau. Maar soms kan dit ook een persoon uit het bedrijf zijn. Zijn taak is vooral raadsman en adviseur zijn.
Lees meer...

Positie vd senior PR-functionaris

  • Positie vd senior PR-functionaris geeft een goede indicatie van hoe men binnen organisaties tegen de functie aankijkt.

Senior PR-functionarissen zijn mensen die een formele positie innemen in hun organisatie, deze mensen hebbe veel ervaring en vaardigheden. Deze mensen proberen een plaats in te nemen in de top vh bedrijf of zo de PR meer aandacht te geven binnen de organisatie.

Lees meer...

Systeemtheorie

Organisatie bestaat uit een reeks subsystemen die elkaar beïnvloeden en gezamenlijke interactie hebben met de externe omgeving.

Verschillende subsystemen:

  • Productiesubsystemen: produceren producten of diensten v organisatie

  • Verkoopssubsystemen: omvatten de marketing en distributie van prod. en diensten.

  • Onderhoudssubsystemen: werken door de hele organisatie bij het bevorderen van het samenwerken v werknemers (HR)

  • Aanpassingssubsystemen: helpen de organisatie zich aanpassen aan de veranderende omgeving.

  • Managementsubsystemen: controleren en leiden alle ander subsystemen.
Lees meer...

Cultuur

Één van de belangrijkste factoren hoe PR-functie wordt georganiseerd is de cultuur vd organisatie.

Cultuur: de manieren, gewoonten, overtuigingen en gedragingen v mensen in een organisatie.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen