Menu

Regelgeving

  • EU onduidelijk overlappend, tegensprekend
    • Door snelle opkomst moesten er snel regels gemaakt worden. Die regels verschillen nogal waardoor de regelgeving niet altijd even duidelijk is.
  • FOD economie  om misbruik bij online verkopen zoveel mogelijk te beperken
  • Belgisch Staatsblad  bevat teksten die de fundamentele concepten van elektronische handel bepalen en die eisen stellen om de consument te beschermen
Lees meer...

Profiel van internetconsument

Pioniers

Dit zijn “early adopters” die als eerste op het internet zaten en vertrouwd zijn met het medium (vb.: doen al aan online bankieren)

Toekomstige kopers

Zijn niet langer dan 2 jaar online en kopen nog niet  nog te weinig vertrouwen

Entertainmentshoppers

Vaak online in functie van entertainment, kopen weinig, laten zich niet gemakkelijk binden en laten zich leiden door impulsen.

Gezelligheidskopers

Kopen voor de gezelligheid  kopen wordt sociaal event.

Efficiency-kopers

Efficiënte koper wil tijd besparen en eist een snelle bezorging van zijn bestelling

Prijskopers

Gemakkelijke prijsvergelijking door transparantie en ze nemen er ook de tijd voor.

Detail-informatiekopers

Verdiepen zich in de aankopen en zetten die onderling op een rijtje.

Lees meer...

Succesfactoren

  • Duidelijke doelen opstellen zodat verwachtingen reëel gesteld worden
  • Klantenrelatie gebaseerd op vertrouwen en moet voortdurend worden gevoed
  • Efficiënt
  • Shopmanagement
  • Transparantie is nodig wanneer mogelijke kopers prijzen willen vergelijken
  • Community-building  gemeenschap van internetgebruikers die waardevolle informatie met elkaar en met de aanbieder uitwisselen
Lees meer...

E-marketing

  • Marketing online / internet marketing  klanten online lokken
  • Cross-selling = subtiele manier om kopers te “soigneren” en hen producten van hun interesse te doen kopen

  • E-marketingmix = 10 P’s

Product

Schapruimte is duur als je het vergelijkt met pagina’s van het internet. We hebben dus mogelijkheid om veel meer artikelen aan te bieden. Producten zijn best merkgerelateerd voor het vertrouwen te winnen van de consument

Prijs

Speelt nog een belangrijkere rol in de virtuele wereld, doordat die wereld de transparantie zozeer bevorderd. De prijsverrijking is hierdoor een gemakkelijke opgave. Prijzen worden zelfs automatisch vergeleken door zoekmachines.

Plaats

Is in feite overbodig geworden. Het interesseert niemand waar de virtuele wereld zich feitelijk bevindt. Plaats op het internet wordt wel belangrijk  A1 locatie. Bovenaan staan in een zoekmachine is belangrijk. Hiervoor gaan adverteerders dan ook betalen.

Personeel

Internetwinkel vraagt een hoogwaardige personeelsbezetting. Een shopmanager moet in staat zijn analyses uit te voeren en vaak complexe bestanden te managen. De vele mogelijkheden maken het eerder moeilijk dan makkelijk voor haar.

Promotie

De traditionele promotie behoudt zijn waarde, maar nu wordt het aangevuld door promoties via banners en buttons op het internet (= online advertising)

Presentatie

Je homepage is je etalage. De combinatie van functioneel en fun moet daarom altijd aanwezig zijn. er moet een consistentie zijn in de presentatie van de website. Het internet biedt een kans om dynamisch om te springen met de etalage.

Fysieke distributie

De snelheid waarmee het artikel verkregen wordt is zeer belangrijk. Zolang het maar komt wanneer de consument het wilt is het goed. Voordeel van de virtuele winkel is de mogelijkheid om alle tussenschakels over te slaan en rechtstreeks te leveren aan de eindgebruiker. Dit heeft ook prijsvoordeel tot gevolg.

Politiek

Het is belangrijk dat de verkoper een interactiemodel kan opzetten met zijn consument (vb.: discussiegroep lanceren)

Plezier

De website moet functioneel zijn maar tegelijkertijd ook plezier aanbieden.

Premium

Website moet voordelen bieden aan de klant. Goede klanten moeten beloond worden met exclusiviteit

Lees meer...

Inspelen op veranderend landschap

  • Veranderend medialandschap  alternatieve kanalen worden gemakkelijker te realiseren
  • Vertrouwde patronen van grote groepen consumenten verdwijnen
  • Globalisering  zorgt voor meer concurrentie
  • Klantentrouw is niet vanzelfsprekend  consumenten kunnen zonder schroom naar andere winkels gaan
Lees meer...

Gebreken van e-commerce

  • Privacy  gebrek aan vertrouwelijkheid van privégegevens
  • Vertrouwen  bezorgdheid over veiligheid van e-commerce
  • Juiste product?
  • Niet hetzelfde als conventioneel winkelen  voorkeur voor conventioneel winkelen als het gaat over bederfelijke goederen
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen