Menu

Voordelen van e-commerce

  • Voordelen voor bedrijf
    • Winst halen door online verkoop
    • Klantenrelaties opbouwen
    • Efficiëntie  offertes, informatieaanvragen dienen niet langer via de post te gaan, maar kunnen meteen online worden bezorgd
    • Kostenreductie  omdat handel tussen producent en consument rechtstreeks kan plaatsvinden
  • Voordelen voor consument
    • Klantvriendelijkheid gemak van het verrichten van een aankoop op het internet
      • Tijdbesparend en kost minder
    • Prijs  verhoogde prijsconcurrentie en overvloed aan beschikbare informatie leiden in veel gevallen tot een lagere prijs in vgl met aanbiedingen in traditionele winkels
    • Productkeuze  uitgebreide keuze
    • Mobiliteit  mogelijkheid om aankopen van thuis te doen
Lees meer...

Community building

  • Interactie tussen consumenten
    • Virtuele gemeenschap  chatroom = mensen worden met elkaar verbonden en kunnen communiceren
  • Discussiegroepen  meningen en ervaringen uitwisselen
  • Spelletjes  tegen elkaar spelen op het internet
  • Kennisgemeenschappen  kennis delen en beoordelingen maken over producten
Lees meer...

4 categorieën van producten

  • Convenience goederen vind je terug op een functionele website zonder tierlantijntjes
    • Vlug inladen en betalen is de boodschap
  • Ervaringsgoederen  informatie moet waarde hebben (amusementswaarde of bedrijfswarde)
  • Shoppinggoederen  duurzame producten warbij de consumenten veel informatie nodig hebben
  • Specialty goederen goederen met unieke producteigenschappen
    • Consument weet al welk merk hij wil maar wil controleren of hij het bij u kan kopen
Lees meer...

Kenmerken van e-commerce

  • Openingstijden  24u per dag online, men kan altijd inkopen doen op elk moment van de dag
  • Snel
  • Klant is keizer  bevolking bepaalt wat een bedrijf verkoopt en hoe een bedrijf de klant tegemoet komt
  • Anticiperen  hierdoor creëert men concurrentievoordeel
  • Klantgegevens  handig om te weten wat klant wil zodat men snel kan anticiperen
  • Merkbekendheid  belangrijk omdat vertrouwen op internet een grote rol speelt
  • Beïnvloeding  belangrijk: klant kan alleen beïnvloed worden als hij er voor open staat (bepaalt zelf wanneer en hoe lang)
  • Transparantie  prijzen zijn gemakkelijk vergelijkbaar = vaak een bedreiging  geen stimulans om te investeren
Lees meer...

3 soorten internetdiensten

  • Informatie- / onderzoeksdienst
    • Actualiteit volgen
    • Volgen ontwikkelingen vakgebied
    • Concurrentie bespioneren
    • Klantenopinies vinden
  • Contact- / communicatiedienst
    • Communicatie met klanten, leveranciers, partners,…
    • Online enquêtes
  • Transactie- / advertentie- / handelsdiensten
    • Online overeenkomsten sluiten
    • Bestellen diensten of producten
    • E-commerce
Lees meer...

Ontwikkeling

  • EDI (electronic data interchange) en PDI (product data interchange)
  • Jaren ’70  aanbieden van salarisinformatie aan de bank + bestellen en factureren van leveranciers
  • Oude systeem = B2B  nieuwe systeem = B2B + B2C
  • Pas door grote publiek ontdekt in jaren ‘90
  • 1994: besef economisch potentieel van internet
  • 1996: beursnoteringen voor dotcoms + start e-commerce
  • 2000: mislukking door dotcombubbel die ontploft
  • 2003: heropleving
  • 2004: Web 2.0 = online advertising
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen