Menu

Taal: een complex geheel van tekens

  • Taal = geheel van tekens, verbale en non-verbale
  • Communicatiestoornissen  door beperktheid van de taal en de verschillende manieren van decoderen
  • Reclame maakt gebruik van taaltekens om consumenten te informeren over de waarden die producten of merkartikelen kunnen bieden
  • Semiotiek= hoe tekens functioneren en hoe mensen ermee omgaan
    • Syntactisch niveau = niveau van lettertekens, woordgebruik en zinsconstructies
    • Semantischniveau = toekennen van betekenissen aan woorden
      • Denotatie = standaard betekenis
      • Connotatie = ruimere betekenis (gevoel)
      • Manifeste betekenis = uitgesproken, eenduidige betekenis  gericht op vaststellen van de aard van een bericht
      • Latente betekenis = verhulde betekenis  meer hulpmiddelen nodig
    • Pragmatischniveau = gericht op:
      • Relatie tussen tekst en haar gebruikers
      • Effecten van de tekst
      • Gedrag dat al dan niet wordt opgeroepen door de tekst
  • Namenspelen een centrale rol  zonder namen is er nauwelijks communicatie en marketing
    • Emotionele lading = roepen een bepaald gevoel op
    • Roepen associaties op
    • Het plaatsen van merknamen op dingen is iets heel normaals en fundamenteels in veel culturen
    • Psychologischebetekenis
      • Naam = voorteken
      • Wie de naam bedenkt, moet letten op onderscheiding met andere namen
    • Categorieën
      • Persoonsnamen
      • Plaatsnamen
      • Scheepsnamen
      • Namen van huisdieren
      • Namen van bedrijven
      • Merknamen= namen gegeven aan producten
        • Zijn geconstrueerde, gefabrikeerde namen die vertrouwd worden
        • Creëren van merkartikel is een langdurig proces
        • Kennis kan leiden tot koop of afwijzing
        • Merknaam is een synoniem geworden door de soortnaam
        • Veel merknamen hebben bijbetekenissen  associaties zijn belangrijk omdat die een extra dimensie meegeven aan het product
Lees meer...

Functies van het merk

  • Verwisselbaarheid van merktekens
    • Beeldmerken kunnen verkeerd worden gedecodeerd en dan zijn ze waardeloos
  • Producten en merken als symbolen
    • Mensen gebruiken producten om er iets mee uit te drukken
  • De reikwijdte van symbolen
    • Individueel  mensen kopen producten omdat ze voor zichzelf weten wat het betekent of omdat ze zichzelf willen verwennen
    • Collectief
      • Sociaal bedoeld  bedoeld om ermee te communiceren in kleine cirkel waarbinnen de mens dagelijks vertoeft
      • Voor een veel grotere groep  kleding heeft een symbolische betekenis buiten de deur
      • Binnen een cultuurgebied  neiging om te conformeren aan de eisen die hun cultuur aan hen stelt
  • Merk verhoogt expressieve betekenis nog duidelijker uitdrukken wat men wil en dat op een gedifferentieerde manier
    • Merken zijn communicatiemiddelen  middelen om andere mensen iets te zeggen

Lees meer...

Merkstrategieën

  • Lijnuitbreiding: nieuwe smaken, nieuwe geuren,…
    • Variatie in aanbod vergroten
    • Het imago van hoofdmerk versterken
    • Duwt concurrentie weg
    • Communicatie uit verleden heeft ook invloed op extensie
    • Nadelen
      • Oorspronkelijk merk verliest aan betekenis en duidelijke positionering  kannibalisatie = het nieuwe product knabbelt aan het marktaandeel van het oorspronkelijke
  • Merkextensie: een bestaand merk wordt gebruikt om producten uit een andere productcategorie in de markt te zetten
    • Voordeel = goedkoper dan nieuw merk lanceren  we maken gebruik van het bestaande imago en reputatie
    • Nadeel = er moet een zekere congruentie zijn met de oorspronkelijke productcategorie anders is de kans op mislukking erg groot
  • Corporate branding = naam van het bedrijf wordt gebruikt voor alle producten (voornamelijk technologie)
  • Multi-merkenstrategie = verschillende namen voor dezelfde productcategorie
  • Co-branding = 2 merken gaan samen een nieuw product lanceren (vb.: senseo + DE  koffieapparaten)
  • Ingredient branding = een merk gaat bepaalde onderdelen van producten vertegenwoordigen (vb.: Intel)
Lees meer...

Signalen als er afspraken zijn

  • Signalen = afspraken, een teken dat aanzet tot gerichte actie  rationeel
  • Symbolen: hebben een emotionele lading
  • Merken zijn communicatiemiddelen en leiden tot associaties
  • Aan soort merken  men kan afleiden wat voor een winkel het is
  • Reactie op signalen= cognitief  er wordt op een verstandelijke, rationele wijze gereageerd
    • Bewust nadenken
    • Automatisch  pas nadat men de signalen eerst lange tijd bewust heeft geïnterpreteerd
  • Perceptie  leidt tot een gevoel bij de waarnemer = symbool
  • Reclame  uitleg voor bepaalde tekens
  • Merken  gebruikt om te communiceren (merken met merken, merken met consumenten, consumenten met consumenten)

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen