4 types analyses
responsanalyses:
-meetbaarheid, we schakelen media in om tot een meetbare respons te komen
-uit de respons kunnen we weer typische kenmerken halen
-database uitgebreid met sectiodemografische kenmerken = profielanalyse
-zo worden criteria bepaald
-door profielanalyse kan men typische kenmerken van actieve klanten analyseren
geomarketing / soort zoekt soort
-geografische segementatie
-geografische clusters best op een zo klein mogelijk werkgebied
-nis buurten
-deelstraatgebieden
-handig voor huis aan huis
-milieubewust, wil je het niet : kleef je de sticker
-wordt voor veel gebruikt:
inplantingsstudies, affichagecampagnes, inrichting van verkooppunten
RFM methode
-indeling van een eigen klantenbestand
recency: de recenste aankoop
frequency: de regelmatigheid van de aankopen
monetary value: het aankoopbedrag van de klant na een bepaalde periode
-deze gegevens zorgen voor stabiliteit, er kan een duidelijk beeld gevormd worden van klantentrouw, klantenbinding en potentieel
scoring en segmentatie
scoring: elk gegeven heeft zijn belangrijkheid, volgens hun belangrijkheid dran ze bij tot de samenstelling van de klanten en hun segmentatie
-zowel positief als negatief
-dan wordt de score per klant berekend
-leeftijd, sociale klasse, geografische buurt
segmentatie voor consumer acties en b2b
-de segmentatie gebeurd anders als het gaat om individuen dan om gezinnen
-het verschilt ook in aantal beschikbare variabelen
de variabelen:
socio demografische kenmerkn: objectief meetbaar
kenmerken van bewezen koopgedrag: werkelijke aankopen
kenmerken van interesses: verkregen door enquêtes