inleiding : Reclame in historisch perspectief
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
reclame heeft altijd al bestaan, na WO2 doen merkproducten stilaan hun intrede.
'50:
baby-boomers - consumentisme -televisie
'60:
marketing -unique selling proposition -de 4p's
het merk wordt alsmaar belangrijker -supermarkten verdringen kruideniers
auto-vrije tijd- golden sixties
'70:
economische crisis -groei komt tot stilstand-
consumentisme is niet langer vanzelfsprekend - sky is niet meer the limit
milieuproblematiek - er komen kwaliteitsvolle producten
'80: (nu nog)
productdifferentiatie en merkextensie -retailers zijn heel belangrijk
het wordt moeilijker een USP in te nemen - merken onderscheiden zich op basis van emotionele waarden
imago en marketing wordt belangrijker- scheiding above en below verdwijnt
-alle communicatiemiddelen worden ingeschakeld
'90:
brand building - het uitbouwen van een sterk merk
geïntegreerde communicatie doet zijn intrede - e-commerce
'nu:
baby-boomers zijn kapitaalkrachtig
consument is kritisch en veeleisend