-niet elk symbool heeft dezelfde reikwijdte:
1. individuele werking:
mensen kopen symbolische producten of merkartikelen om te genieten
2.sociaal bedoeld, dagelijkse kring:
ze zijn bedoeld om mee te communiceren, ze worden expressief gebruikt
3.voor een grote groep:
hoe wil je gezien worden door de wereld
4.cultuurgebied:
ze passen hun aan aan hun cultuur = conformeren
-merken zijn tekens bedoeld om te communiceren, bepaalde logo's roepen bepaalde gevoelens op.
-er kunnen communicatiestoornissen ontstaan door de beperktheid in taal en de verschillende manieren van coderen
-reclame maakt gebruik van taaltekens om consumenten te informeren over de waarden die producten of merkartikelen kunnen bieden.
-namen spelen een centrale rol , het plaatsen van merknamen op dingen is normaal en fundamenteel, ze worden gebruikt om herkenbaar te zijn
-de namen hebben een psychologische betekenis voor de dragers
-de naam is een voorteken
-wie de naam bedenkt met letten op onderscheiding met andere namen
er zijn verschillende categorieën:
-personennamen
-plaatsnamen
-schepennamen
-huisdiernamen
-bedrijfsnamen
-dubbele namen
merknamen!
namen gegeven aan producten
-het zijn geconstrueerde namen, bedachte namen die vertrouwd worden
-het creëren van een merkartikel is een langdurig proces
-de naam van de designer is ook belangrijk
de waardering van een product of merkartikel kan in sommige gevallen beïnvloedt worden door wat we van het product weten.
kennis kan leiden tot koop of afwijzing.
-de meeste merknamen zijn huishoudwoorden vb: spa
-het is een synoniem geworden voor een soortnaam vb: aspirine
-merknamen roepen associaties op vb: Lux = luxe, luck,
-ze zijn door de fabrikant bewust gekozen om iets toe te voegen
-associaties zijn heel belangrijk
-ze geven een extra dimensie aan het product
-ze worden gemaakt door reclame
-we kunnen niet meer zonder die gecreëerde associaties
-het gaat om gedachten en gevoelens die worden opgeroepen als gevolg van een trigger (het teken) .