Productlijn- en merkstrategie
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
Productlijnstrategie houdt nauw verband met het merkenbeleid.
Merkenbeleid houdt veel meer in dan het vinden van een mooie naam die geplaatst wordt op de verpakking van een product.
Er moeten een aantal strategische beslissingen genomen worden.
Een van die beslissingen heeft betrekking op de vraag hoe men de verschillende producten van 1 individuele onderneming zal vastknopen aan de merken die men heeft of ontwikkelt.
Er zijn 4 soorten merkstrategieën om de individuele onderneming te onderscheiden:
- Multi-branding:
1 merk, ook wel paraplu-merk of parent-brand genoemd, wordt gebruikt voor vele producten.
Vb. Nivea voor zalf, shampoo, deodorant
- Multi-mono-branding
Aan het hoofdmerk worden submerken verbonden.
Vb. Boeing 747
- Mono-branding
Men gebruikt telkens 1 merk voor 1 product
Vb. sun, comfort, radiant,…
- Mono-multi-branding
Het uitrekken van een bestaande merknaam naar andere producten.
Vb. de naam Mars naar Candy-bars of roomijs
Ondernemingen hebben dikwijls een aparte merkenstrategie per land omdat hun producten in de verschillende landen een andere positie hebben.
Het merkenpakket van internationale ondernemingen kan er heel uitgebreid en heterogeen uitzien, ook wegens fusies en acquisities.
Toch moet vastgesteld worden dat slechts een gering aantal bedrijven bewust en succesvol een merkenstrategie voert.
Zij die dit kunnen bogen op een sterk merk en kunnen daardoor een hogere prijs vragen.