Menu

Toevoeging van een product aan een bestaande productgroep

Deze producten zijn voor de onderneming op bepaalde punten wel nieuw maar niet fundamenteel vernieuwend omdat ze op een of andere manier voor een belangrijk deel aansluiten bij de bestaande productlijn.

Voor producten uit eenzelfde productgroep en productlijn zal men ongeveer dezelfde marktinstrumenten inzetten omdat dezelfde behoefte wordt bevredigd, dezelfde doelgroep wordt beoogd en/of dezelfde distributiekanalen worden aangeboord.

Deze producten zijn ook niet fundamenteel nieuw voor de consumenten.

Lees meer...

Nieuwe productgroep/productlijn

bestaat uit producten die totaal nieuw zijn voor de eigen onderneming maar niet voor de consument.

Deze producten sluiten dus ook niet aan op de bestaande productlijn van de onderneming en vereisen daarom een eigen marketingprogramma

Bv kledingdistributeur gaat niet enkel kleding maar ook schoenen verkopen

Lees meer...

Types van nieuwe producten

Nieuwe producten omvatten niet alleen innovaties, maar ook wijzigingen aan bestaande producten of het herpositioneren van een product, het betreden van een nieuwe markt brengen voor de individuele onderneming mee dat ze zich in een nieuwe situatie bevindt met het product en zich moet afvragen hoe ze het product op de markt gaan brengen.

Wanneer we een product als nieuw betitelen kan dit zijn omdat voor bepaalde consumenten het product nieuw is of dat er bepaalde eigenschappen van het product in meer of mindere mate veranderen. Er kunnen zes types nieuwe producten onderscheiden worden.

Zie figuur p 441!

Lees meer...

Specialty goods

worden gekenmerkt door een hoge inspanningsbereidheid en hoog risico. Deze zijn het gevolg van een heel hoge product- en of merkvoorkeur. Onderlinge vergelijking van producten heeft reeds vroeger plaatsgevonden en is uitgedraaid in het voordeel van 1 bepaalde aanbieding. De afnemer is bereid grote inspanningen te leveren om in het bezit te komen van dit gewenste product of merk. Lange levertijden of grote verplaatsingsinspanningen belemmeren niet vlug de aankoopbeslissing.

Bv. Mercedes-Benz voor personenwagens, voorstelling van Geert Hoste, aankoop van zware investeringsgoederen

Lees meer...

Shopping goods

vergen een hoge inspanningsbereidheid en een middelhoog risico. Men is bereid een aanzienlijke hoeveelheid tijd en geld te besteden aan het zoeken en evalueren van producten. Het betreft meestal producten die slechts af en toe aangeschaft worden. Routineaankopen komen hier nauwelijks voor. De afnemer vergelijkt diverse merken en productmodellen.

Bv. Vaatwasmachine, personenwagens, kleding, verzekeringen, kantoormeubelen, accounting audits

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen