De exogene variabelen die het typisch eigene van de koper weergeven en van de hem beïnvloedende factoren, schenken aan het koopproces een specifieke dimensie.
De marketer is eerder geïnteresseerd in het nagaan van de invloed van deze variabelen op het koopgedrag, dan wel in de verklaring van deze invloed.
Volgende exogene variabelen kunnen genoteerd worden:
Dit beïnvloedt de hoeveelheid gezochte informatie
- Persoonlijkheidskenmerken:
Vb. zelfvertrouwen of extravertie beïnvloeden koopmotieven, zoekgedrag,…
Het huidige en verwachte inkomen en sparen oefent een invloed uit op de koopmotieven, evaluatiecriteria,…
Hoe groter de tijdsdruk, hoe kleiner de opgeroepen merkenset, hoe minder beoordelingscriteria gebruikt worden,…
- Gezin en ‘face-to-face’-groepen:
Het gezin oefent een indringende en duurzame invloed uit op de vorming van houdingen. Rolverdeling binnen het gezin is belangrijk.
- De sociale klasse
- De cultuur