Perceptuele vertekening
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
- Waarnemen is meer dan prikkels registreren, het is ook betekenis geven aan wat we waarnemen.
- Op grond van de informatie die we via waarnemingen krijgen vormen we ons een beeld van een product.
- Ontvanger van stimuli vervormt informatie naar zijn referentiekader, die opgebouwd is uit de informatie die hij vroeger verzamelde.
- De betekenis die we toevoegen kan juist of fout zijn, maar is in de meeste gevallen minstens gedeeltelijk vervormd tov de puur objectieve kenmerken van de prikkel. = perceptuele vertekening
- De betekenis, gehecht aan stimuli is dus een compromis tussen de betrokken stimuli en de persoonlijkheid van het individu.
Voorbeeld:
Groene verpakking percipiëren met milieuvriendelijk product
Goedkoop product percipiëren met lage kwaliteit
- Voor de marketer is er maar 1 realiteit, met name de gepercipieerde.
Hij gaat dus rekening houden met de perceptie.
Hiervoor zal hij ook moeten weten welke draagwijdte een bepaalde perceptie heeft.
- Een aanpassing van logo of merk wordt negatief ervaren, daarom wordt die zo onopvallend mogelijk gedaan.
- Wachttijden zorgen voor veel klachten bij consumenten, daarom probeert men deze altijd zo klein mogelijk te houden maar soms kan men ze niet verkorten en gaat men proberen de psychologische wachttijd te verkorten.
Voorbeeld:
In een luchthaven moesten de mensen 7 minuten wachten op hun koffer wat tot veel klachten leidde. Logistiek kon men deze tijd niet verkorten. Hierdoor heeft men een perceptuele oplossing bedacht. In plaats van dat de mensen maar 2 minuten tot de transportband moesten wandelen, ging men het wandeltraject herleggen waardoor dit nu ongeveer 6 minuten in beslag en men maar 1 minuut aan de transportband moest wachten. Dit leidde tot een daling van de klachten.