Effecten in twee-factorieel design
- Gepubliceerd in Psychologie
- Reageer als eerste!
• Hoofdeffect van factor A (Alcoholpromillage)
• Hoofdeffect van factor B (Stuurbekrachtiging)
• Interactie-effect A × B
• Hoofdeffect van factor A (Alcoholpromillage)
• Hoofdeffect van factor B (Stuurbekrachtiging)
• Interactie-effect A × B
• Stuurafwijking (y-as) als functie van beide factoren:
- Alcoholpromillage: x-as
- Stuurbekrachtiging: aparte lijnen ( Legenda) • Tabel met dezelfde informatie.
Efficiëntie. Bv. één experiment met drie factoren in plaats van drie experimenten met elk één factor.
• Generalisatie. Bv. het effect van alcoholpromillage geldt zowel voor auto’s met als zonder stuurbekrachtiging.
• Onderzoek interactie tussen factoren. Hangt het effect van alcoholpromillage af van stuurbekrachtiging?
• Volledig tussen-proefpersonendesign: A en B beide tussen-proefpersonenfactoren. Zes groepen.
• Volledig binnen-proefpersonendesign: A en B beide binnen-proefpersoonfactoren. Zes volgordes (bij Latin Square).
•Gemengd design (mixed design). Eén van de factoren tussen-proefpersonen; de andere factor binnen-proefpersonen.
Factor A = alcoholpromillage met 2 niveaus, factor B = testauto met 2 niveaus en factor C = Parcourscomplexiteit (10 vs 20 pylonen)
• Drie factoren (A, B, C), alle met twee (1, 2) niveaus
•2 × 2 × 2 factorieel design
• Acht condities