Gematched--proefpersonen design
- Gepubliceerd in Psychologie
- Reageer als eerste!
Sterke en zwakke punten Sterke punten
-Toegenomen sensitiviteit voor groeps-/conditieverschillen -Geen volgorde effecten
Sterke en zwakke punten Sterke punten
-Toegenomen sensitiviteit voor groeps-/conditieverschillen -Geen volgorde effecten
Match proefpersonen in sets
-Set-grootte is gelijk aan het aantal condities
Matching wordt moeilijker wanneer:
-Aantal variabelen waarop gematched moet worden toeneemt
-Matching op variabelen die continue zijn
-Aantal (onderzoeks-)condities toeneemt
Willekeurig toewijzen van proefpersonen in de set aan de condities
Correlatie door gematchte gerandomiseerde toewijzing
Matchen op relevante variabelen
-Variabelen die invloed hebben op de afhankelijke variabele
-Variabelen die veel variatie vertonen in de populatie
zwakke kanten Proefpersonen ervaren alle omstandigheden, zij vermoeden mogelijkerwijs de hypothese (potentiële subjecteffecten)
Groot probleem: volgorde-effecten:
-De leer- en de carry-over effecten
-Controle door variatie van de volgorde van de condities
-Counterbalanceren
-Willekeurige volgorde van presentatie
-Latijns vierkant
sterke kanten Gevoeliger voor kleine verschillen op de condities
- De variabiliteit te wijten aan individuele verschillen is geëlimineerd Minder proefpersonen nodig
- Elke proefpersoon participeert in elke conditie
Instrueren van proefpersonen kost minder tijd
- De deelnemers waren al geïnstrueerd over de taak in de voorgaande conditie
- De grafiek laat zien hoe de gemiddelde zoektijd toeneemt als het aantal afleiders
(distracters) toeneemt