Logo
Print deze pagina

Wet op de handelspraktijken en op de voorlichting en de bescherming van de consument

Deel dit artikel:

De wetgeving op de handelspraktijken beoogt 2 belangrijke principes:

  • de eerlijke concurrentie tussen handelaars waarborgen
  • de voorlichting aan en de bescherming van de consumenten verbeteren
  • Prijs en hoeveelheidsaanduiding: duidelijk, schriftelijk, goed leesbaar, per meeteenheid en in euro aanduiden. Ook moet het steeds in de taal van het gebied waar het product op de markt wordt gebracht vermeld zijn.
  • Voorlichting consument
  • Koopjes: ouderwetse, tot een geschonden reeks behorende of verlegen producten verkopen tegen een verminderde prijs met het oog op seizoensvernieuwing.
  • Uitverkoop: versnelde verkoop van een deel of alle goederen of een deel ervan. Bv bij overlijden, brandschade, verbouwingen die minstens een maand duren, overname, verhuizing, stopzetting
  • Verkoop met verlies: is niet toegelaten, tenzij met opruiming, uitverkoop of beschadiging
  • Oneerlijke handelsprakijken:
  • Gezamenlijk aanbod: het is verboden een product of dienst te schenken bij aankoop van een ander product of dienst. Bv een uurwerk gratis bij het vastleggen van een reis.(Uitzonderingen: 11de gratis,3 kopen 2 betalen)
  • Reclame: deze moet duidelijk vermeld staan. De voorwaarden moeten worden toegepast
  • Bedenktijd bij aankopen: de verbruiker beschikt over een bedenktijd van 7 werkdagen waarin hij zijn aankoop kan annuleren. Liefst per aangetekende brief.
Copyright © 2019. All rights reserved.