Interpretatieve benadering
- Gepubliceerd in Wiskunde
- Reageer als eerste!
-Verzet tegen het richten op natuurwetenschappen door ontevredenheid over het soort antwoorden. Zij willen niet weten of en er een verband is tussen bv adoptie en problematisch gedrag maar wáarom dit verband er is.
-Meer dan beschrijving leveren, ook begrip nastreven.
-Onderzoeksobjecten mogen dan ok niet derdepersoonsperspectief beschouwd worden. Maar eerstepersoonsperspectief: door de ogen van onderzochte kijken.
-Doel: Begrijpen van de sociale werkelijkheid.
-Zij zien waarneming breder; als een poging tot het begrijpen wat mensen beweegt.
-Hermeneutiek: het uitleggen van teksten > context begrijpen dus.
-Fenomenologie: wordt het wezenlijke van verschijnselen onderzocht.
-Uitgangspunten:
-> Idiografische kennis > beschrijft het eigene/ unieke.
= Beschrijven van concrete, zichtbare gehelen zoals individuen of groepen.
> tegengestelde van de wetmatigheden die algemene gelden willen.
-Juist geen reductie; kijken juist naar mens als geheel. Mens dus niet waarden en variabelen maar eenheden.
-Geïnteresseerd in variatie die zich in het onderwerp van studie voordoet.
-Waardeverheldering: ervaringen onderzochten centraal zetten, duidelijk zijn over eigen
-Grote rol voor de onderzoeker.
-Kwalitatieve onderzoeksmethoden.