Menu

Literatuuronderzoek: voorbereiding op het onderzoeksplan

Fase 1: Opstellen onderzoeksplan (1/3 van tijd)


-Literatuuronderzoek doen. Dit houdt in dat onderzoekers een overzicht proberen te krijgen van relevante publicaties die er op hun interessegebied verschenen zijn.
-Verkenning inhoudelijke kant; Wat is er al over bekend?
-Verkenning methodische kant; Welke opzet en methode is eerder gekozen?
-Overleggen met eventuele opdrachtgevers, meetinstrumenten zoeken of maken.

=>De oriëntatie kun je opschrijven in een probleemschets.

Wordt vaak in achtergrondverhaal verwerkt. Je kunt hier ook aangeven of het om een kennis- of praktijkprobleem gaat.

Lees meer...

Onderdelen van een onderzoeksplan

= systematisch geheel van methodische beslissingen
Een onderzoeksplan moet het volgende bevatten;

-Waartoe dient het onderzoek?
-Voor wie is het onderzoek van belang?
-Wat wil men precies weten?
-Hoe moet het onderzoek worden uitgevoerd?
-Wie moeten er worden onderzocht en wie moeten aan het onderzoek deelnemen?
-Waar het onderzoek verricht gaat worden?
-Wanneer vinden de verschijnselen plaats die het onderzoek vormen?

Lees meer...

Het onderzoeksplan

Een onderzoek bestaat uit verschillende fasen. In dit hoofdstuk wordt de eerste fase behandeld. Deze fase wordt schematisch weergegeven in schema 2.1. Een onderzoeksplan begint met de probleemstelling, waarbij twee onderdelen worden onderscheiden. Uit een onderzoeksplan is af te leiden of het beschreven onderzoek fundamenteel of praktijkgericht is en of het explorerend dan wel toetsend van aard zal zijn. Op basis van de probleemstelling wordt in het tweede deel van het onderzoeksplan, de onderzoeksopzet, gekozen voor een specifieke onderzoeksmethode. Daarnaast wordt in de onderzoeksopzet bepaald wie of wat de onderzoekseenheden zijn en waar en wanneer het onderzoek plaatsvindt. Deze keuzes zijn mede afhankelijk van praktische mogelijkheden (tijd, financiële middelen), eigen voorkeuren en ethische overwegingen.

Lees meer...

Onderzoek in de media

Publieksmedia gebruiken bevindingen van wetenschappelijk onderzoek op verschillende manieren, bijvoorbeeld in de vorm van nieuws over maatschappelijke problemen.

Sociaalwetenschappelijk onderzoek kan systematische kennis en inzicht verschaffen in alledaagse dingen. Er worden extra details ontdekt.

Een onderzoeksmethode kan ook in de politieke besluitvorming een rol spelen. Commotie rondom een onderzoek kan besluiten beïnvloeden. Dit is de maatschappelijke functie van berichtgeving.

Lees meer...

Wetenschap is communicatie over onderzoek

Wetenschap is een communicatieproces tussen wetenschappers over hun theorieën en veronderstellingen.

Disciplinaire communicatie = is binnen een vakgebied

Interdisciplinaire communicatie= met collega’s uit andere vakgebiden

Zender-boodschap-ontvanger-model: door Lasswell: Wie zegt Wat tegen Wie, Hoe en met Welk effect? -> dit is een klassiek model voor de communicatiewetenschap.

> later is hier door (de boer & Brennecke) aan toegevoegd dat de ontvanger ook meedoet, en communicatie een tweerichtingsverkeer is.

4 functies van een boodschap:
-als bron van informatie
-als vermaak
-als middel om de persoonlijke identiteit te versterken
-> publiek vraagt zich af wie ze zijn en hoe ze willen zijn etc.
-als voertuig voor sociale integratie en interactie > door het geven van gespreksstof.

Selectieprocessen zijn processen waarbij het publiek uit het informatieaanbod selecteert wat zij kunnen gebruiken, zij negeren de informatie die hen ergens van in het ongelijk stelt.

Tussen wetenschappers onderling staat niet de zender of ontvanger centraal, maar juist de boodschapper. Vaak is dit een wetenschappelijk artikel. Onderling verwijzen wetenschappers in artikelen naar elkaar.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen