Kwaliteitssystemen
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Reageer als eerste!
*KWALITEITSSYSTEMEN = waarborgen dat de organisatiestructuren en –processen van de zijde van de leverancier zodanig zijn opgezet dat de gevraagde kwaliteit aan de klant zal worden geleverd. = Normen
*ISO-9000 normen:
- International Standards of Operations
- Pasklare recepten voor realiseren kwaliteit
- ISO = verhoogde kwaliteitsbetrouwbaarheid
- IKZ = verbetering kwaliteitsniveau
*Opbouwen van kwaliteitssysteem:
- KWALITEITSHANDBOEK = geeft vanuit beleidsstandpunt weer hoe kwaliteit zal worden verhoogd
- PROCEDURES = geven concreet weer wat zal gebeuren om eisen van norm in te vullen
- WERKINSTRUCTIES = geven weer hoe bepaalde handelingen dienen te gebeuren & hoe bepaalde operaties dienen te worden uitgevoerd
- PLANNEN = klantenspecifieke procedures & werkinstructies die lichte afwijkingen vertonen ten opzichte van de algemene procedures of werkinstructies
- REGISTRATIES = bewijzen dat werd uitgevoerd wat werd voorgeschreven
*Certificatie:
- Verificatie goede werking van kwaliteitssysteem
- Door onafhankelijk auditbureau
- Kwaliteitscertificaat (3 jaar)
- Tussentijdse audit (6 maand)