Menu

Specifieke strategische vraagstukken voor diensten

*Levering diensten = betrokkenheid klant:

  • Hoe goed kan klant kwaliteit van dienstverlening beoordelen?
    • Rigoureuze afspraken over rol elke partij
    • Duidelijk detailleren aan welke criteria de dienst moet voldoen en welke meetnormen gehanteerd zullen worden
    • Waardesignalen verzorgen (uiterlijke tekenen die waarde uitstralen)
  • Wanneer schept betrokkenheid klant toegevoegde waarde?
    • Expliciet gebruik maken van expertise klant = hefboom voor hoogkwalitatieve en op maat gesneden dienst
    • Win-win relatie
    • Dienstverlener en klant bepalen samen de samenhang tussen waardecreërende activiteiten
  • Hoe kan het feitelijke gebruik van dienst gewaarborgd worden?
  • Hoe kan kwaliteit van diensten onafhankelijk worden van ruimte en tijd?
    • Technologie speelt grote rol
Lees meer...

Basiskenmerken van diensten

*2 basiskenmerken

  • Ontastbaarheid:
    • Eigenschappen en kwaliteiten niet bij voorbaat gekend = reputatie & imago geven verwachting
    • Zelden ‘pure’ diensten = bevatten vaak materiële componenten of zijn verbonden met FACILITATING GOODS (vergemakkelijken aankoop dienst)
    • Continuüm van lage tot hoge ontastbaarheid
  • Simultaniteit:
    • Gedeeltelijke overlapping tussen productie en consumptie van dienst
    • Gradaties
    • Verschil in intensiteit

Hoge tastbaarheid

Lage tastbaarheid

Hoge gelijktijdigheid

Zuivere diensten

Lage gelijktijdigheid

Industriële bedrijven

*2 afgeleide kenmerken

  • Vluchtigheid:
    • Kunnen niet op voorraad worden gemaakt en ongebruikt hebben ze geen enkele waarde
  • Heterogeniteit:
    • Potentiële schommelingen in kenmerken van dienst

*Gevolgen van ontastbaarheid en gelijktijdigheid:

  • Dienst is moeilijk te omschrijven en definiëren:
    • Complexiteit = moeilijker te communiceren
    • Complexiteit = moeilijker voor klant om verschillende diensten te beoordelen & vergelijken = baseren op prijs & tastbare elementen
  • Verlies van controle:
    • Dienstenorganisatie = moeilijk om variabiliteit te absorberen en te bufferen
    • Erg afhankelijk van personeel
  • Interactie tussen proces en klant is erg hoog:
  • Interactie tussen operationeel beheer en marketing
  • Groei van dienstenorganisatie:
    • Intrededrempels
    • Limieten aan grootte van eenheid op bepaalde plaats zonder negatieve impact
    • Verschillende sites = problemen mbt organisatiestructuur & algemeen beheer
    • Decentralisatie & autonomie personeel
Lees meer...

Oorsprong en rol van diensten in de concurrentiestrijd

*Servitisatie (toevoegen van diensten voor differentiatie) = gewijzigde kijk op belang diensten voor ondernemingscompetitiviteit:

  • Product & dienst = totaalpakket
  • Business Concept (blauwdruk van totaalpakket dat men op markt voorstelt):
    • Wat = bronnen van waarde voor de klant:
      • Product
      • Bijgeleverde diensten
    • Reductie kosten voor klant
  • Concurrentievoordeel = verzameling van factoren die de onderneming uniek maakt in ogen van de klant (zoals aanbieden van diensten):
    • Laat onderneming toe meer winst te maken = rendabel overleven
    • Concurrentie = reductie naar concurrentievoorwaarde (noodzakelijke drempelvoorwaarden om mee te kunnen in de markt)
    • Productie-onderneming = toevoegen diensten
    • Dienstenonderneming = PRODUCTISATIE (verankeren van dienst in tastbaar product)

*Verticale desintegratie van de waardeketen = bepaalde activiteiten buiten bedrijf laten uitvoeren:

  • Ondernemingen plooien zich steeds meer terug naar hun kernactiviteiten (processen die bron van concurrentievoordeel vormen)
  • Uitbesteden aan derden die efficiënter, goedkoper en beter kunnen (meestal diensten)
Lees meer...

Plaats- of distributiepolitiek

  • Fysieke distributie:
    • Wijze waarop binnenkomende orders worden afgewerkt
    • Vervoer
    • Plaats & interne organisatie magazijnen
  • Afzetwegen:
    • Distributiekanaal:
      • Directe verkoop
      • Detailhandel
      • Groothandel
      • Exclusieve distributie
    • # & selectie verkooppunten:
      • Selectieve distributie
      • Intensieve distributie
    • vergoeding tussenhandelaars

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen