*MARKETINSCONCEPTEN = denkbeelden die organisaties hanteren om over producten en markten en over vraagstuk van waardeverstrekking na te denken
*5 concepten:
- Productieconcept:
- Klanten prefereren producten die beschikbaar, leverbaar en goedkoop zijn
- Management = efficiëntieverbetering
- Relevant wanneer V >> A & markt gekenmerkt door hoge kosten
- Productconcept:
- Klanten geïnteresseerd in producten zelf
- Management = kwaliteitsverbetering (cfr. IKZ)
- Klanten kunnen kwaliteitsverschillen waarnemen en houden er rekening mee
- Verkoopconcept:
- Klanten vertonen weerstand tegen aankoop van om het even welk product
- Verkoop = enkel door zware verkoopsinspanningen
- Management = opzetten sterke verkoopafdeling
- Hit-and-run aanpak (gedwongen tot aankoop)
- Klantentevredenheid minder belangrijk
- Marketingconcept:
- Klant & behoeftevervulling centraal
- Marktgerichtheid = 3 componenten:
- Klantgerichtheid
- Gerichtheid op concurrentie
- Gerichtheid op nemen geïntegreerde, elkaar ondersteunende maatregelen
- Goede prestaties & hoge rentabiliteit
- Maatschappelijk marketingconcept:
- Marktgerichtheid
- Belangen ipv verlangens centraal
- Maatschappelijke doelen ipv winst
- Stakeholders ipv consumenten