Menu

Het strategisch gehalte van HRM

 HRM zou horizontaal en verticaal geïntergreerd moeten zijn
horizontale integratie: verschillende HR toepassingen en methoden zijn onderling voldoende op elkaar afgestemd
verticale integratie: activiteiten op het HRM-terrein afgestemd op de algemene strategie van het bedrijf

Lees meer...

Van personeelsadministratie tot human resourcesmanagement

2 principes

  • Personeelsbeleid wordt in de lijn gevoerd
     alle lijnverantwoordelijken nemen volledige verantwoordelijkheid op zich voor de mensen die in hun afdeling werken
     nemen de belangrijke beslissingen
     personeelsafdeling is er voor advies, coaching en afstemming met andere afdelingen
  • Personeelsbeleid is een professionele specialisatie

Wanneer deze 3 elementen terug te vinden zijn in het personeelsbeleid spreken we over HR

  • Beleid is sterk proctief
  • Personeelsbeleid sluit nauw aan bij bedrijfsstrategie
     HRM heeft vaak strategische klank gekregen
     strategie zal voldoende rekening houden met het beschikbare menselijke potentieel
  • Topmanagement heeft een expliciete visie op de factor mens, het belang van deze factor en de manier waarop het bedrijf om wil gaan met mensen
Lees meer...

De marketingmix

Product
 niet alleen fysiek product maar ook attributen

Prijs
 prijs is vaak een moeilijke opgave
te lage prijs: onmogelijk winstgevend
te hoge prijs kan klanten afschrikken

Plaats
 product moet bij de doelgroep terechtkomen op de juiste plaats en op het juiste tijdstip
 doeltreffend distributiesysteem is onontbeterlijk

Lees meer...

Doelgroepbepaling

 heeft een hele grote impact op alle andere stappen binnen het marketingproces
 we kunnen 3 fasen onderscheiden

  • Marktsegmentatie
    =bestaat uit een groep potentiële klanten die dezelfde kenmerken of behoeften hebben
    =het proces waarbij je klanten op systematische en relevante wijze indeelt in voor het bedrijf/de bedrijfsstrategie relevantie groepen
     markt kan opgedeeld worden in geografische, demografische, psychologische, gedragskenmerken
  • Doelgroepkeuze of targeting
    targeting wordt bepaald door volgende factoren
    Strategische keuze
     Grootte en groei van het segment en de middelen van het bedrijf
    ->segment moet groot genoeg zijn voor potentiële groei als het bedrijf winstgevend wil zijn
    -> grootte van segment moet afgestemd zijn op beschikbare middelen
    structurele aantrekkelijkheid van het segment
    ->moet zich in een bepaald segment te begeven omdat het dan concurrentievoordeel bezit en opgewassen zijn tegen macht van leveranciers en klanten
  • Positionering
    = product van het bedrijfin de ogen van een klant een zodanige plaats inneemt dat het anders is dan andere, vergelijkbare producten
    -> complexe en vaak langdurige bezigheid

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen