Menu

Disfuncties van de eerste generatie

  • Aangeleerde hulpeloosheid
     eerstegeneratieorganisaties leiden tot vervreemding, demotivatie, soms zelf sabotage door werknemers
  • Onethisch gedrag
    Experiment van Stanley Milgram (zie p93)
  • Moeizame leerprocessen
     Zullen bij fouten een schuldige zoeken en die straffen
     Leren niet uit aanpassingsfouten
Lees meer...

Kenmerken

 Interne efficiency !
 Focus: intern: omgeving wordt als stabiel, voorspelbaar en eenvoudig gerpercipieerd
 Principe van de scheiding: opsplitsing en scheiding leiden tot specialisatie en economische vooruitgang
 Scheiding van denken en doen
 Scheiding van verregaande specialisatie
 Scheiding van persoon en functie
 nadruk op voorspelbaarheid en beheersbaarheid
 Rol management: plannen, sturen, coördineren, monitoren
 Berust op sterke baas: die via zijn leiderschap de hiërachie verder kleurt
 Functionele organisatie: belangrijkste opsplitsing per functie !

Lees meer...

Wanneer is iets goed georganiseerd? Activiteiten vlot coördineren !

 wanneer iedereen gespecialiseerd is: iedereen afhankelijk van elkaar => interdependentie totaal
 Specialisatie leidt tot grote coördinatieproblemen
 belangrijkste Coördinatiemechanismen:

  • Wederzijds overleg
    =
    alle vormen van coördinatie die gebaseerd zijn op (mondelinge) communicatie, mutual adjustment(=wederzijdse aanpassing), directe interactie, vergaderingen, teamwork, e-mails, wandelganggeruchten of gesprekken onder vier ogen
    + er kan zeer specifieke informatie worden uitgewisseld
    - Beperking qua aantal participanten
    - erg lokaal karakter
    -
    er blijven weinig sporen na
    Alle coördinatie eindigt en begint met wederzijds overleg !
  • Supervisie en hiërarchie
     specifieke informatie tijdens taakuitvoering verwerken
     minder soepel dan bij overleg
     verschillende afdelingen coördineren: chefs van chefs benoemen =>steile typische piramidevormige organisaties
  • Standaardisatie
     4 vormen: standaardisatie van input, output, waarden, processen
    standaardisatie van input: preventief coördinatiemechanisme, weinig ongewenste variëteit
    standaardisatie van output: het eindresultaat strikt definiëren om coördinatie te bevorderen
    -> toegepast om sterk autonome afdelingen, divisies, geografisch gedecentraliseerde eenheden toch

minimaal te coördineren
-> Men legt nauwkeurig omschreven output vast, laat manier werken over aan entiteiten
standaardisatie van processen(Regels, voorschriften, normen, procedures): + goedkoop, eenvoudig en organisatieomvattend
Regels: autodestructief effect
- Stoten op veel weerstand: weinig geschikt voor dynamische, complexe omgevingen
- Onmogelijk om tijdens uitvoering informatie te verwerken
Standaardisatie van waarden:
-
door socialisering, ideologische training, indoctrinatie ontstaan gelijkgestemde geesten
- cultuurboodschap regelmatig herhaalt door rituelen en symbolen
- enige manier om werknemers te controleren

  • Strategisch management
     missie, beleid en doelstellingen hebben sterk coördinerende waarde als ze expliciet geformuleerd en consequent in de praktijk worden toegpast

Gespecialiseerde niet-hiërarchische coördinatiefuncties
 opsplitsen om te coördineren
 functies zijn tijdelijk of definitief
 bestaan uit 1 persoon of 1 groep

Lees meer...

Wat is organiseren ?

Organiseren
= opsplitsen en coördineren, differentiëren en integreren, specialiseren en afstemmen

Opsplitsing
 verantwoordelijkheid over de taken wordt verdeeld
 gemakkelijker juiste persoon aanspreken als iets fout gaat
juiste persoon zal er voor zorgen dat er een oplossing komt
 iets is georganiseerd als: de reële mogelijkheid tot ver doorgevoerde taakverdeling aanwezig is

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen