SATISFYING BEHAVIOUR
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Reageer als eerste!
Managerial revolution= een scheiding is opgetreden tussen de managers enerzijds en de eigenaars van de bedrijven anderzijds. Managers hebben geen familiale band met bedrijf. Ze hebben de neiging om van het ene bedrijf naar het andere over te stappen. Daarom willen ze aandelenopties het liefste op KT verzilveren. Belangenconflict tussen eigenaars en managers.
Relatie eigenaars tot bedrijf= anonieme via de beurs ADH hebben andere doelen dan familiale bedrijfseigenaars. Risicokapitalisten zoeken KT hoge return en exit driven managers.
Satisfying behaviour tussen managers en ADH= streven naar objectieven die aanvaardbaar zijn voor de ADH
Maximising behaviour= uiterste van alles willen.
Agenttheorie van Jensen en Meckling= managers (agenten) van de ADH (principaal).
Financiële engeneertechnieken= toepassen om agenten te stimuleren beslissingen te nemen die de waarde maximaliseren. Vb. manager mede-eigenaar en persoonlijk streven nauwer aansluiten bij de doelstelling van de hoofdADH.
Manager, stichter en eigenaar laat nieuwe eigenaars toe (via VC, business angels, IPO) => de stichter verkiest manager/vennoot te zijn van een groot bedrijf ipv big boss of a small company.