De mens heeft twee kanten, een goede en een kwade, en het is eigenlijk het systeem waarin de dader handelt dat er voor zorgt dat de slechte kant in de mens naar boven komt. De mogelijkheid op dit kwade handelen is door dat de dader niet nadenkt bij wat hij doet. Hij is banaal, met andere woorden de dader is een normaal mens, zelfs middelmatig of ordinaire.
De dader is eigenlijk gewoon een bureaucraat die de wet volgt en orders blindelings opneemt en uitvoert. Dit zijn uiteindelijk de gevaarlijkste mensen. Zij hebben geen doel tot kwaad doen, juist omdat ze gewoon doen wat er van het verwacht wordt, doen zij aan kwaad. Het typisch aan de mens is dat het een denkend wezen is en dat laat deze dader zichzelf niet meer toe, hij ontmenselijkt zich zelf door dit niet meer te doen. De dader is een slachtoffer van het systeem waarin hij handelt.
Omdat de dader eigenlijk zo gehoorzaam is aan het systeem, geeft deze visie ook weer dat er ook geen vrijheid is voor de dader omdat hij een product is van het systeem. De dader kan zijn vrijheid alleen terug opnemen door zit te verzetten tegen het systeem die hem dwingt om kwaad te doen.
De dader heeft er meestal ook geen weet van dat hij kwaad doet, juist omdat hij er niet bij nadenkt.
In de Holocaust werden dus, volgens deze visie, zowel de joden, de rechtstreekse slachtoffers, als de daders gedepersonaliseerd. De joden door de verschillende technieken die in de kampen werden gebruikt en de dader door de mogelijkheid tot denken weg te nemen.
Omdat de dader nooit heeft beseft dat hij kwaad deed, heeft hij hier door ook geen besef van schuld van wat hij gedaan heeft, hij heeft er nooit de verantwoordelijkheid voor opgenomen.
Deze visie was aanstootgevend! - Van ‘doen’ naar ‘ontdoen’ van het kwaad
- Van ‘pessimistische antropologie’ naar ‘rol van de samenleving’
- Van ‘goeden/slechten’ naar ‘goed/slecht in elk van ons’
Dit wordt mogelijk door de techniek van de depersonalisatie.
De boosdoener is slachtoffer van zijn gehoorzaamheid of deculpabilisering
Gevaar bij deze visie is dat ze enkel het slachtofferschap zien (persoon kan eigen dingen beslissen en dus wel dader zijn)